Vad kommer Facebooks nya ”Reactions” innebära för företag?

Det fanns länge spekulationer om Facebook skulle lansera en ”dislike”-knapp tillsammans med den klassiska gilla-knappen. Facebooks grundare Mark Zuckerberg avslöjade i slutet av 2015 att de istället skulle lansera fem extra val för att interagera med inlägg, något som de så fint kallade ”Facebook Reactions”. Dessa reaktioner, eller emojis som det egentligen är, representerar: älska, haha, wow, ledsen och arg.

Just nu börjar Facebook rulla ut den nya funktionen till världens alla Facebook-användare. Det finns dock delade åsikter om dessa; vissa har längtat efter dem, vissa anser att det blir svårare att göra ett val och vissa hatar dem.

facebook-reactions

Vad innebär detta för företag?

Facebook ser denna nya funktion som något positivt för företag eftersom de menar att företag lättare kan förstå hur kunderna reagerar till deras innehåll. Det finns mycket som säger att Facebooks ”Reactions” kan vara positivt men också negativt för företag och deras Facebook-sidor – speciellt om de använder denna kanal som sin största marknadsföringsplattform.

Det positiva:

  • Fler sätt att ”reagera” på inlägg innebär att det blir lättare för användarna att engagera sig i ett företag.
  • ”Tysta användare” kanske hittar sin röst och börjar engagera sig mer på sidan.
  • Företag kommer få mer realistiska och tydliga reaktioner på innehållet de publicerar.

Det negativa:

  • Det kan bli för mycket otydliga val för användaren, vilket kan resultera till att de inte engagerar sig lika mycket eller väljer en emoji utan att förstå vad den egentligen signalerar/betyder.
  • Företag kan börja få många negativa reaktioner och måste ha en tydlig och uppdaterad plan för att bemöta dessa. Till exempel: ”Vad gör vi om vi bara får arga emojis på ett inlägg?”
  • Marknadsförda inlägg för en icke nischad eller relevant målgrupp kan innebära många negativa reaktioner.

 

mark-zuckerberg-at-iit-delhi

Facebooks nya ”Reactions” kommer innebära att företag kommer att få en tydligare bild av vad följarna tycker om och inte tycker om. Det blir därför viktigt att kontinuerligt analysera vad för sorts innehåll som får positiva reaktion och vad som får negativa – och varför. Eftersom det nu kommer finnas flera olika sätt att interagera med ett inlägg (istället för att bara ”gilla” eller ”dela”) så innebär det att företag måste lära sig att analysera den nya statistiken på rätt sätt. På Glory Days ser vi detta som något positivt eftersom vi anser att det är A och O att företag ta sig tid att analysera det engagemang som deras Facebook-sida har fått.

Det kommer också bli extra viktigt för företag att marknadsföra sina inlägg på Facebook till en relevant målgrupp för att undvika en övervägande del av negativa reaktioner.

Trots att detta kanske verkar vara en liten uppdatering så kommer det innebära stora förändringar för innehållet på Facebook. Om detta inte används på rätt sätt så kan det i värsta fall skada ditt varumärke.

Om ni behöver hjälp med er strategi för sociala medier, tveka inte att höra av er till oss på Glory Days.


Så här använder du Facebook Reactions

På datorn

Om du är inne på Facebook via datorn så behöver du bara hålla muspekaren över ”gilla”-knappen och de nya reaktionerna kommer dyka upp.

På mobilen

På mobilen så kan du behöva stänga av Facebook-appen och sedan starta om den för att få det att fungera. När du sedan klickar på ”gilla”-knappen så kommer ett meddelande dyka upp som säger att du nu behöver hålla in knappen för att få upp de andra reaktionerna.

Det finns dock några som ännu inte fått denna funktion, så håll ut. Snart har Facebook lanserat den till alla.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.