Din guide till content marketing

Du har garanterat hört begreppet content marketing eller innehållsmarknadsföring. Annars skulle du ju inte hamnat på denna sida, eller hur? Vi gissar att du nyfiken på vad det betyder och hur du kan använda det i din verksamhet. Vi ska vi försöka bena ut vad content marketing faktiskt innebär och varför det är ett så bra verktyg.

Vad är content marketing?

Vi börjar med grunderna – vad betyder content marketing? Precis som det låter så är innehållsmarknadsföring ett sätt att nå sin målgrupp med hjälp av redaktionella metoder. Man skapar helt enkelt innehåll i form av exempelvis text, bild eller rörligt material som är relevant, inspirerande, engagerande och intressant för mottagaren. Det är marknadsföring med syftet att attrahera och skapa relationer med målgruppen med hjälp av värdefullt innehåll för att på så sätt stärka eller påverka deras beteende.

Varför är det något för mig?

Dagens enorma mängd information och reklambudskap har gjort mediekonsumenterna kräsna. Vi har blivit mer selektiva och lärt oss hur vi undviker oönskad reklam och sorterar bort irriterande brus. Vi blundar för bannerannonserna på webbsidor och tittar ned i mobilen när tv-reklamen närmar sig. Vi bläddrar förbi annonssidorna i tidningarna och slår dövörat till för radioreklamen. Allt handlar om att vi inte är intresserade av budskap och information som vi inte har bett om.

Utan intressant och engagerande innehåll, eller kanske identiskt som dina konkurrenter, på din sida så är det egentligen bara priset du konkurrerar med. Och det är kanske inte den positionen du strävar efter?

Hur jobbar jag med content?

Okej, då är det väl bara att skriva en massa texter, eller? Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Det räcker inte med att skapa innehåll ”bara för att”. Kräsenheten hos mediekonsumenterna bidrar till att kraven på texter, bilder och rörligt material höjts. I likhet med gourmandens botaniserande i matbutiken och vurm för bra råvaror söker vi mediekonsumenter innehåll med hög kvalitet. Content som är proffsigt och tilltalande paketerat och ger mig något. Det kan ge svaret på ett problem jag har eller ge mig information och kunskap i ett ämne eller produkt. Det kan även berätta mer om vad företaget står för, skapa inspirerande känslor och låta mig följa med bakom kulisserna i verksamheten.

Content marketing handlar inte om att fabricera och hitta på berättelser som du tror intresserar mottagaren. Det handlar snarare om att lyfta verkliga händelser och historier av, om och med riktiga personer. Berättelser som mottagaren kan relatera till och finner intressant – innehåll som skapar ett engagemang.

Vägen dit

Ställ dig frågorna vad du vill uppnå med din satsning på content marketing, vem som ska göra jobbet och planen för publicering och uppföljning ser ut. Det kan handla om att få mer trafik till webbplatsen, ökad försäljning, fler leads eller en stärkt varumärkeskännedom.

Att ta fram engagerande och inspirerande innehåll är inte gjort i en handvändning. För nej, alla kan inte skriva, fotografera eller filma. Sitter du inte på en erkänt duktig stjärna i personalstyrkan, som dessutom ska kunna ta tid från sitt ordinarie jobb, så kan det vara läge att ta hjälp av experter. Vi lovar, du kommer att märka skillnad.

För visst anlitar du inte en snickare när du ska bygga om hemsidan eller första bästa ekonom när du behöver renovera badrummet?

Lyckas du med ovanstående har du chansen att bygga ett förtroende hos dina kunder, vilket en annons, banner eller spot har svårt att uppnå. De aktörer som förstår sin målgrupp och tillgodoser deras förväntningar och krav har möjligheten att skapa långsiktiga relationer och förtroende. Med lite flax har du dessutom chansen att skapa ambassadörer som sprider ditt innehåll vidare till sin umgängeskrets via sociala medier eller personligen.

Var publicerar jag mitt innehåll?

Det vanliga är att content marketing används i de kanaler och medier som du själv äger. Det vill säga din egen webbplats, dina konton i sociala medier, din blogg eller din egna kundtidning. Tack vare detta ökar din flexibilitet och möjlighet att snabbt anpassa innehållet, lyssna på respons och hålla en dialog med mottagaren. Du har full kontroll över innehållet och behöver heller inte lägga pengar på annonsering.

Låt dina egna kanaler vara utgångspunkt för ditt content, som du därefter kan ta vidare och anpassa till köpta eller förtjänade kanaler.

När ska jag arbeta med content marketing?

Det är även viktigt att ha i åtanke att arbetet med content marketing inte är någon enstaka punktinsats. Det är snarare ett kontinuerligt arbete under en längre tid. För precis som ordinär marknadsföring så handlar det om att ändra din målgrupps beteende och göra dem till trogna kunder. Det är också av yttersta vikt att följa upp och mäta dina insatser för att känna av vad som funkar och vad som bör justeras. För detta behövs att du skapar en tydlig strategi och publiceringsplan för ditt arbete med content marketing.

Vi hoppas att denna guide gett dig en lite större förståelse och att du nu känner dig taggad att ge dig in i världen av attraktivt innehåll. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor och funderingar på hur vi kan hjälpa dig med content marketing.