Gästbloggare – Daniel Frodin

Intressejournalistiken och content marketing – samma sak?

I en medievärld överfull av information om exakt allting är kurerandet grejen. Då menar jag inte kurerandet i att välja ut vad som ska förmedlas i stort. Utan kurerandet i det som förmedlas. För att kunna undvika att ordet kurera blir det bestående intrycket av denna text så exemplifierar vi istället.

Tidigare fyllde de traditionella medierna ett syfte i att berätta vilka nya produkter som kommer inom ett visst specialintresse. Förmedlandet av själva nyheten om en ny soffkollektion från IKEA eller en ny modell från Volvo var huvuduppgiften för specialmediet.

Idag vet mediekonsumenter som har ett specialintresse som kan vara bilar eller heminredning oftast vad som händer inom deras intresseområde. Med all information en swipning bort blir du ointressant som medie om du endast kan berätta “nyheten”. Att förmedla att en produkt kommit ut på marknaden räcker inte längre.
Istället blir vår uppgift att förklara, sätta i ett sammanhang och inte minst – gå in på detaljerna. Att relatera IKEAs nya soffkollektion i rådande inredningstrend, berätta om material, färg, form och hur den skulle kunna ta sig ut hemma hos mediekonsumenten är intressant.

Att på liknande sätt förklara Volvos nya modell utifrån försäljningstrender, vilka som är konkurrenter och hur Volvo nu förbättrat den där och den där detaljen från tidigare är ytterst intressant och relevant.
Samma funktion, vill jag hävda, fyller bra och relevant content marketing. Bra content marketing berättar inte om produkter från ett företag på ett redaktionellt sätt. Bra content marketing belyser detaljerna som förklarar utveckling, funktion och inte minst nyttan med produkten.
När content marketing lyckas märker inte den intresserade mediekonsumenten någon skillnad jämfört med de traditionella medierna. Content marketing-redaktören har då mentalt flyttat sig från att beskriva en produkt/tjänst åt ett företag till att titta på produkten/tjänsten utifrån kundens perspektiv. Man har fattat “grejen” och beskriver det tydligt.

Jag är övertygad om att vi framåt kommer se ännu mer bra content marketing och bra redaktionellt material från de traditionella mediehusen. De som lyckas kommer att leverera på målgruppens villkor och behov.
Än viktigare för mediehusen – när det ovan beskrivna sker – är att slå vakt om sin konsumentjournalistik och förklara att IKEAs nya soffa är ful, dyr eller framställd på ett miljövidrigt sätt eller att Volvos nya modell håller undermålig kvalitet, är livsfarlig vid en undanmanöver eller har alldeles för törstiga motorer. Men det är en helt annan historia.

Daniel Frodin red

Daniel Frodin
Förlagschef för specialintressevarumärkena på Bonnier Tidskrifter och ansvarig för varumärkena Allt i Hemmet, Allt om Trädgård, Bonnier Korsord, Feber.se, Gods & Gårdar, Gård & Torp, Hem & Antik, Kamratposten, Lantliv, Lantliv mat & vin, Privata Affärer, Sköna Hem, Teknikens Värld