Jajamän, det är dags att återigen kika i spåkulan och kolla vilka digitala trender och SEO-detaljer för 2022 som du behöver ha koll på. Spänn fast dig, så kör vi en spännande resa in i framtidens content marketing.
Digitala trender för marknadsföring kan tyckas vara en djungel att ta sig genom. För hur ska du lyckas att synas bland miljarder av årliga blogginlägg, SEO-texter och annan marketing? Lugn, listan nedanför innehåller både större och mindre trender som tillsammans kommer hjälpa dig till ökad exponering och att förstå det digitala landskapet 2022.
UGC – innehåll för 2022
User Generated Content (användargenererat innehåll) är ett begrepp som du kanske redan sprungit på. 2022 kommer det dock att användas oftare och slå bredare än någonsin. UGC är en marknadsföringsmetod för content marketing där dina kunder skapar innehållet. Du får alltså kunden att göra reklam för dina produkter. Låter det krångligt? Inte alls, faktiskt.
En basic variant av UGC är att dela de poster på sociala medier där kunder skrivit positiva omdömen om ditt företags produkter eller tjänster. Så länge du vänligt ber om lov att dela Facebook- eller Instagram-inlägg så brukar de flesta användare enbart bli glada och tacka ja. Undersökningar visar att konsumenter i mycket högre grad är benägna att köpa en produkt utifrån UGC istället för BCT (Brand Created Content). Eftersom UGC är en rekommendation direkt från en annan konsument och inte betald marknadsföring med ett företags signatur. User Generated Content är en trend för marknadsföring som är väldigt enkel och snabb att implementera, oavsett yrkesområden eller målgrupper.
AI tar över
Nja, nu tog vi kanske i lite. Men vi fångade din uppmärksamhet, eller hur? Det är effekten av att skriva bra rubriker (ännu en liten detalj som ger förbättrad sökmotoroptimering 2022). Faktum är att AI blir allt smartare och mer användbara för varje år. Chatbotsen under 2022 kommer utveckla ännu mer avancerad emotionell intelligens, för att förstå intentionen bakom frågor och därigenom leverera mer användbara svar. Tydligast blir detta genom Googles nya tolkningsverktyg för sina användare: MUM (Multitask United Model). En AI-modell som – åtminstone enligt Google själva – blir outstanding på att förstå användarnas känslor och intentioner. Under 2022 kommer MUM ersätta dagens BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers).
Slutet för tredjepartscookies
Ökad integritet på nätet blir allt viktigare. Detta märks tydligt för cookies, då särskilt tredjepartscookies, under 2022. Tredjepartscookies är de som används för att samla in din personliga information och använda i andra sammanhang: som att skapa riktade annonser utifrån de sidor du tidigare besökt, till exempel. Men nu blir det andra bullar för just de kakorna!
Utfasningen av tredjepartscookies påbörjades redan 2017, sedan dess har cookies begränsats och blockerats på webbläsare som Safari och Firefox. Google planerar att göra likadant under 2022 med sin marknadsledande Chrome-läsare. Somliga hävdar att kakbegränsningen inte kommer träda i full effekt förrän år 2023. Men oavsett gör du bäst i att ställa om efter denna trend nu på direkten.
Snabbast sajt vinner!
När Google rullade ut sin SEO-anpassade algoritmuppdatering tidigare i år var en av kärnpunkterna Core Web Vitals. Laddtid, interaktivitet och visuell stabilitet blev tillsammans viktigare än någonsin. Och kommer fortsätta vara så under 2022. Optimera, komprimera och maximera allting som rör din sida. Ju snabbare en besökare får en samlad övergripande bild, desto högre engagemang/konvertering/kundkrets blir resultatet. Metabeskrivning, namn på bilder – allting påverkar din sidas träffytor för sökmotoroptimering.
Dessa fyra trender tror vi blir extra viktiga att fokusera tid och kraft på inför 2022. Se även gärna över en extra sväng de saker vi tidigare listat: som mobilanpassade sajter, mottagaranpassat innehåll och riktigt vasst content. Tillsammans bildar de en helhet full av möjligheter för maximal exponering!
1 kommentar