Facebook, Youtube och Instagram är tre självklara skyltfönster för content marketing och digital annonsering. Men visste du att det finns flera andra sociala plattformar som erbjuder bra användning för företag? Vi har listat ett par av dem och dess fördelar.
Vi har tidigare skrivit om vikten av att företag använder Google My Business, som du kan läsa här. Bra medier för marknadsföring och företagsexponering måste användas, särskilt eftersom du kan anpassa lite efter varje specifik plattform. Här är tre sociala medier för content marketing som du känner till, men kanske inte tänkt på kan användas till bra marknadsföring.
Lite oväntat, kanske? Men Pinterest är idag mer än en plats för inspiration. Ska vi se rent krass till intäkter så kommer denna plattform före både Reddit och Snapchat. Så Pinterest är ett underskattat content-instrument. Deras Business Account är ett utmärkt alternativ för både varumärkesbygge och marknadsföring. ”Livslängden” för en genomsnittlig pin på Pinterest är drygt tre månader: att jämföra med fem timmar för Facebook-inlägg eller en kvart på Twitter. Drygt 80% av alla pins är dessutom repins (när en användare lägger till en annan användares bild/ inlägg till sin egen pinboard), så potentialen för delningar är enorm. Riktad marknadsföring med Pinterest smarta kampanjstrukturer kan öka vinst för allt från exponering till intäkter. Kolla in här för mer info.
- Cirka en halv miljard människor använder Pinterest regelbundet.
- 60 % av användarna är 80- eller 90-talister, vilken är en äldre målgrupp än hos flera av konkurrenterna. Anpassa innehåll därefter.
- Pinterest har tydliga rekommendationer för vilka bildstorlekar som är optimala utifrån hur du vill kommunicera. Följ dem, så finns stora vinster att tjäna.
Affärsnätverket framför alla andra. Rätt använt är det en utmärkt plats för B2B-kommunikation. Eftersom LinkedIn fokuserar på yrkesliv så sållas automatisk det mer personliga bort. Det ställer lite andra krav på både användare och företag när de bygger sina nätverk. LinkedIn har även det intressanta hjälpmedlet SSI (Social Selling Index). Med det till hands kan du ta reda på hur din profil står sig i jämförelse med både kontakter och eventuella konkurrenter. Dessutom finns betalverktyget LinkedIn Sales Navigator, som hjälper dig att komma i kontakt med potentiella nykunder. Väl värt att kika närmre på, eller hur?
- Närmare 40% av svenska internetanvändare finns på LinkedIn.
- Denna sociala plattform gör det enklare att vara rättfram och rak på sak. Alla ”vet” att på LinkedIn snackar vi business och kontakter.
- Tänk brett. Eftersom många ålders- och målgrupper huserar här får du lägga en strategi för att inkludera flesta möjliga mottagare.
TikTok
”Seriöst?! Är denna dagslända verkligen ett vettigt hjälpmedel för kommunikation?”, kanske vissa tänker. Tja, vad har du att förlora? Med tanke på genomslaget som TikTok haft de senaste två åren tar vi med appen som en rolig bubblare på denna lista. Även om klippen som filmas och delas bara är 15 sekunder långa (och det som bekant finns mååååånga klipp att kolla på) ger de en direkthet och möjlighet att snabbt nå ut till folk. Särskilt för företag som kanske har ett känt ansikte som draghjälp för kampanjer eller vill visa behind the scenes-material. Med en genomarbetad strategi kan TikTok vara en rolig plattform bland flera, för att addera intressant content och värde. Fördelarna finns där.
- Fokusera på budskapet. Du har bara ett antal sekunder att fånga mottagaren, förvalta dem väl.
- Yngre målgrupp, de flesta regelbundna användare på TikTok är 00-talister.
- Underskatta aldrig rörligt material! Oavsett åldersgrupper eller plattformar så konsumerar vi mer och mer rörligt material på internet.
Ju fler bitar du inkluderar i marknadsföring och kampanjer, desto större är chansen att nå ut på bästa möjliga sätt. En kunnig contentbyrå är en utmärkt hjälp för sådana strategier – vi på Glory Days hjälper gärna ditt företag att nå just de höjderna!
Skriv en kommentar