Gästbloggare – Maria Lofjärd

Att lyckas på Instagram

Idag har Lagerhaus 175 000 följare på Instagram. Filosofin bakom succén ligger i en lättsam och rolig jargong med glimten i ögat.

Vårt Instagramkonto startades sommaren 2012 av en av våra designers på Lagerhaus, strax efter att vår e-handel drog igång på allvar. Fokus låg på att visa upp våra produkter i en inspirerande och kul miljö, samt att nå ut till våra kunder där de befann sig. För oss är just bildbaserade sociala kanaler extra tacksamma då vi har så många snygga, roliga och prisvärda produkter.

Tidigt 2014 anställdes jag för att ta ett helhetsgrepp om våra sociala kanaler. Då hade vi redan 25 000 följare på Instagram, men inom ett halvår hade det dubblats och ytterligare ett halvår senare nådde vi 100k. Det var fantastiskt kul att se hur stor skillnad det gjorde att verkligen satsa på innehållet.

Framtidens Instagram
Tidigare har Instagram inte varit anpassat för kommersiellt bruk men nu börjar det ryktas om både köpknappar och enkla annonseringsmöjligheter. 2017 kommer förmodligen vara året då Instagram, på gott och ont, går allt mer åt samma håll som Facebook, med mer lättillgänglig statistik och mindre möjligheter att slå sig fram utan att lägga marknadsföringspengar på sitt innehåll.

I och med lanseringen av Snapchatfunktionen ”Stories” ser vi också ett ännu mer finslipat fast flöde, med roliga här-och-nu-uppdateringar. Vi hoppas på att det gör det lättare att gå tillbaka till den lättsamma jargong som var mer vanlig för några år sedan och som, i alla fall för oss, passar bättre ihop med vår filosofi.  

Marias 5 bästa tips för att lyckas på Instagram:

1. Utifrån och in – inte tvärtom.
Det är inte alltid helt lätt att hitta en balans mellan sälj-och inspiration, men vi försöker alltid att jobba efter regeln ”utifrån och in”. Vi satsar på att visa vad kunderna vill se, istället för att fokusera på vad vi vill visa. Vi har ett stort engagemang bland våra kunder, vilket är superkul! Under åren har vi lärt oss att det framförallt är nyheter och inspiration som våra kunder vill ta del av. De är också nyfikna på hur produktionen går till, och uppskattar när vi är transparenta.

2. Personligt bildspråk.
Hitta din grej! Vi har ett bildspråk som lirar med företagets övriga ledord. Det ska vara kul, enkelt och prisvärt att skapa sitt personliga hem. Vi publicerar hellre enkla bilder än stylade miljöer som tagit flera timmar att få till.

3. Ha en plan – men gå på känsla.
Det är MYCKET jobb att driva ett framgångsrikt Instagramkonto och för att arbetet ska flyta på smidigt krävs någon form av planering. Men det är också mycket mer personligt och trevligt att visa bilder som är tagna i stunden. Blev det snökaos? Spara dagens bild till imorgon och ta med dig kameran ut i slasket. Vår absolut mest likeade bild genom alla tider är bilden på blodmånen hösten 2015. Jag klev upp klockan 4 på morgonen med termos och raggsockar för att kunna knäppa den bilden och liksom ge den i present till våra följare. Innan klockan var sju var den publicerad och sedan dess har ingen av våra bilder kommit upp i samma popularitet. Senare på dagen kunde vi återkoppla genom att visa en bild på en affisch som vi då hade i sortimentet, föreställande de olika månfaserna.

4. Var engagerad!
Det går inte att nog poängtera hur viktigt det är med god kundservice. Uppmuntra engagemanget hos dina kunder genom att alltid svara på deras frågor – och har du inte svaret direkt, skriv att du kollar upp det och återkommer. Det är också det roligaste som finns, att ha direktkontakt med sina kunder.

5. Skapa din egen hashtag och låt kunderna bidra med innehåll.
Vi älskar att se våra produkter i våra kunders hem och de älskar att visa upp dem. Skapa en hashtag som kunderna själva kan använda för att visa upp bilder på din produkt, så har du snart en aldrig sinande källa till relevant innehåll. Vi använder oss av hashtagen #lagerhausfavoriter. I skrivande stund finns där över 18000 bilder. Fråga gärna innan du repostar och tagga alltid kontohavaren för go win-win.

Maria Lofjärd

Maria Lofjärd, Marketing Coordinator Lagerhaus
Maria sköter Lagerhaus sociala medier Facebook, Pinterest och Instagram. Utöver detta ansvarar hon för det bildmaterial som framställs för kampanjer, de egna kanalerna och butiksexponering.