Gästbloggare – Pontus Staunstrup

Därför ska du alltid posta med bilder i sociala medier

Om ditt företag använder sociala medier för att sprida innehåll och interagera med er målgrupp så är en viktig tumregel att allting du postar ska ha en visuell del. Det kan vara en bild, ett filmklipp, en mini-infograf eller något annat. Att idag bara lägga upp en post med en länk till företagssajten innebär en stor risk för att den kommer att försvinna i mängden av andra poster (som är bildsatta på något sätt).

Den här tumregeln gäller inte bara i sociala medier som är bildbaserade – som t.ex Instagram och Snapchat. Det gäller i lika hög grad på Facebook, LinkedIn och Twitter. Och helst ska du inte förlita dig på de autogenererade bilder som Facebook och LinkedIn erbjuder, utan bygg själva posten kring en bild om du har möjlighet.

Varför ska du göra det här?
Den främsta orsaken till varför detta är viktigt är att vi människor är byggda för att förstå och interagera med bilder – våra hjärnor processar visuell information 60,000 gånger snabbare än text. Och 90% av den information som sänds till vår hjärna är visuell. Detta betyder att när du enbart använder text så blir det svårare för din målgrupp att förstå vad du försöker berätta för dem.

Dessutom lägger alla sociala medier-nätverk lägger idag större vikt vid bilder, film och annat visuellt material än tidigare.

Ännu en anledning till att visuellt innehåll är så viktigt är att vi idag i allt mindre utsträckning kan räkna med att någon klickar på en länk i vår post eller tweet. Det klickas allt mindre och sociala medier-nätverken arbetar hårt på att få sina användare att stanna kvar där. Visuellt innehåll som går att konsumera direkt i flödet ökar våra möjligheter att få ett genomslag.

Olika typer av visuellt innehåll
Det är inte bara vanliga bilder och filmer som fungerar bra i sociala medier. En bild kan vara allt från något du fångar med din smartphone till sådana som du tar med filter på Snapchat och MSQRD (en bild-app som Facebook äger).  Och du kan använda bilder för att skapa nyfikenhet, bygga varumärket, lyfta dina medarbetare och så klart för att sälja.

Filmer kan du ta via Instagram och använda i flera kanaler, och du kan även använda enkla animationer, intervjuer eller whiteboard-sessioner. Och på både Facebook och Twitter kan du sända live från din smartphone till alla dina följare, perfekt att göra om ditt företag har ett event eller är på en stor mässa.

Ett annat användbart sätt att kommunicera med bilder är att skapa mini-infografer. I en sådan kan du presentera intressant data och information på ett sätt som syns bra i sociala medier. Även bilder med kloka citat eller påståenden fungerar bra, eftersom de ger de som ser dem en möjlighet att omedelbart visa sitt gillande eller dela vidare.

Testa dig fram
Bara du vet vad som fungerar för just din målgrupp, och det är enkelt att testa olika typer av visuellt innehåll i sociala medier för att lära vad som ger bäst resultat. Det är även ett relativt billigt sätt att ta fram nytt innehåll, så det finns alla anledning att använda bilder, film och annat flitigt för att få genomslag i sociala medier.

Foto: Fredrik Karlsson

Pontus Staunstrup
Pontus är en erfaren strateg med fokus på digital/innehållsstrategi, innehållsmarknadsföring, sociala medier och digital transformation. Ämnen han också föreläser och skriver om, bland annat på den egna sidan staunstrup.se. Han är tillsammans med Joakim Arhammar författare till boken “Content marketing för alla” om kom ut tidigare i år.