Absortech

De flesta känner till den lilla rektangulära påsen som hänger med i kartongen när man köper ett par nya skor. Men det är inte lika många som vet vad den är till för, nämligen att hålla produkten torr och att suga åt sig fukt. Det vet vi eftersom vi i vintras fick äran att börja skapa content åt det internationella bolaget Absortech som jobbar med just fuktprevention, som de små påsarna i skokartongen alltså.

Bakgrund

Absortech önskade Glory Days hjälp med följande utmaning: Hur kan vi på ett lättförståeligt och intresseväckande sätt kommunicera Absortehcs produkter? Och framför allt göra branschen medveten om problematiken med att fukt och kondens faktiskt uppstår i samband med frakt. 

Med rätt strategi skulle vi såklart också se till att Absortechs kommunikation ledde till fler affärer.

Lösning

När vi lärt känna Absortech, deras branch och dess produkter på djupet förstod vi att det behövdes utbildande och intressant content i ämnet. Innehållet i sin tur behövde finnas lättillgängligt på en inspirerande plats. Och på detta behövde Absortechs medarbetare världen över engageras i arbetet för att kunna skapa bästa möjliga organiska dialog.

Den första delen i kommunikationssatsningen blev att skapa plattformen Moisture Magazine – en plats för inspirerande, engagerande och utbildande content. Här skulle problematiken kring fukt inom fraktbranschen lyftas på ett lättförståeligt sätt i form av kärnfulla blogginlägg.

Samtidigt togs det fram en LinkedIn-guide till Absortechs alla medarbetare, med syftet att vägleda dem till hur man skapar bästa möjliga engagemang och trafik till den nya contenthubben. Detta tillsammans med marknadsförda inlägg från Absortechs företagsprofil skapade en dynamisk mix av både organisk och betald räckvidd – som ett eget ekosystem.

Resultat

Plattformen Moisture Magazine ledde till en hel del lyckade siffror. Jämfört med webbplatsens föregående mätperiod kunde vi se att:

  • Direkttrafiken till webbplatsen ökade med 32,2 procent.
  • Den organiska söktrafiken ökade med 10,8 procent.
  • Antalet webbplatssessioner kopplade till trafik från LinkedIn ökade med 529,4 procent.