Utmaning
Ancon använder digitala kanaler för att locka potentiella kunder att prova deras tjänst. De har tidigare haft framgångar på Meta, med ett högt inflöde av leads, men kvaliteten på leadsen har varit bristande. Uppdraget som Glory Days tog sig an var att generera ett visst antal leads till en viss kostnad, samtidigt som kvaliteten på leadsen skulle vara hög.
Lösning
För att uppnå Ancons mål använde vi oss av en kombination av tillväxtdriven produktionsstrategi och performancedriven annonsering. Initialt gjorde vi en djupanalys av Ancons tidigare insatser, resultat, målgrupper och nuvarande leads. Vi tog sedan fram hypoteser kring såväl innehåll som målgrupper och målsida. Dessa A/B-testade vi kontinuerligt och optimerade givet resultaten. Innehållet var en blandning av användargenererat innehåll (UGC), produktfokus och en unik kombination av humor och försäljningsdrivande grafik och texter.
Resultat
Denna kombinerade strategi resulterade i en dramatisk minskning av kostnad per lead med 83,33% på mindre än 3 månader. Dessutom uppnådde Ancon en genomsnittlig klickfrekvens på över 4%, och i vissa fall upp till 9%, vilket är betydligt högre än Metas genomsnitt. Utöver denna dramatiska minskning i kostnad höll leadsen en kvalitet som överträffade kundens tidigare erfarenheter, vilket visar effekten av att kombinera tillväxtdriven innehållsstrategi med performancedriven annonsering.