Bakgrund
Nya konkurrenter etablerade sig och de behövde ta för sig mer på den egna marknaden. För att använda ett slitet uttryck hade Audi Göteborg svårt att “hänga med”. För det var inte bara konkurrenter som gasade ifrån dem, även målgruppen blev allt mer digital och kräsen.
Vi behövde helt enkelt stärka kundens position på en marknad med allt fler och starkare konkurrenter. Vi ville att Audi Göteborg skulle äga Göteborg, och bli den självklara återförsäljaren av Audi i Göteborg.
Lösning
Målgruppen vi skulle rikta oss till var bilburna göteborgare som uppskattar en bil som inte bara tar dem från A till B. Audi Göteborg kallar dem ”medvetna” vilket innebär att de vet vad de vill ha, men också att de vet vad de inte tycker om – både vad gäller bilar och innehåll. Demografiskt är de oftare män än kvinnor med en medelålder över 35 år.
Uppdragsgivaren gav oss i övrigt ett blankt papper. Eller så gott som tomt i alla fall. De hade några diffusa riktlinjer från Audis centrala organisation att förhålla sig till. Vi struntade helt i dem. Med tanke på hur stor del av köpresan som tillbringas online var det där vi la krutet. Strategin var att skapa innehåll som målgruppen tycker är 1) intressant och 2) relevant. Vi vet, det låter som självklarheter. Men har du sett gängse bilreklam? Vi ville göra något annat. Vi vill inte använda välretuscherade pressbilder från Manhattan. Lösningen var att skapa superlokalt innehåll och använda sociala medier för att nå ut.
Resultat
Det såldes en hel del bilar. Däck. Takboxar. Och allt annat man kan köpa hos Audi Göteborg. Till exempel fick vi på en privatleasingkampanj 700 procent fler leads än på den kampanj som körts innan. Men framför allt var det engagemanget hos målgruppen som ökade, vilket passar bra eftersom syftet med arbetet var att stärka varumärkets koppling till den lokala marknaden.
Idag är Audi Göteborg den mest göteborgska Audi-återförsäljaren. Men det är givetvis svårt att mäta. Baserat på konkurrenternas kommunikation tycker de också att detta är rätt sätt att gå. Flera av dem har anammat strategin. Men det som värmer mest är målgruppens kommentarer och feedback på det innehåll vi skapat.