Strategi
Men vad krävs egentligen för att nå toppen? Eller snarare, vilka personer krävs? Bakom varje längdproffs står människor som generöst ger av sin tid och energi för att bana vägen mot framgång. De som har skjutsat och hämtat, peppat och förberett. Vallat skidor och stöttat utomhus i kylan under varje tävling. Tränare, funktionärer, föräldrar, volontärer och många fler utgör vinterhjältarna bakom stjärnorna som kampanjen fokuserar på.
För att förankra detta i verkligheten och skapa en emotionell koppling till kampanjen valde vi att berätta Frida Karlssons historia – hur hon nådde toppen och vilka som hjälpte henne på vägen. Som en del av initiativet tog Ford, tillsammans med Frida, fram ett stipendium till förmån för en vinterhjälte. Stipendiesumman går till den vinnande personens skidklubb för att främja deltagande inom sporten för fler unga.
Lösning
För att optimalt lyfta fram kampanjen skapade vi en huvudfilm för Youtube där Frida delar med sig av de eldsjälar som har hjälpt henne i karriären. Huvudfilmen klipptes och anpassades sedan för sociala medier. Kampanjen fick också en dedikerad sida på ford.se där allt innehåll centraliserades. På kampanjsidan implementerades även ett webbformulär för att nominera sin vinterhjälte.
Resultat
Kampanjen distribuerades i digitala kanaler, med huvudfokus på Youtube och Meta, och nådde en bred publik. Ford fick betydande uppmärksamhet för sitt samarbete med Längdlandslaget och genererade många relevanta nomineringar till stipendiet.
Initiativet uppmärksammades även av branschtidningen Resumé: Länk till Resumés artikel.