Lösning
Så för att hjälpa till att sprida lite hopp och glädje tog vi fram ett koncept där AJ Produkter lånar ut sina kanaler för att skapa en plattform för alla som vill hylla sina kollegor. Kampanjen delades upp i två steg.
Steg ett i kampanjen var att samla in nomineringar. Förutom AJ Produkters egna kanaler fanns även helsidesannonser i dagspress till förfogande. Vi gick ut i AJ Produkters sociala medier, nyhetsbrev och på deras hemsida med uppmaningar att nominera en kollega som förtjänade lite extra uppmärksamhet. I annonserna publicerades några av de nomineringar vi fått in för att skapa uppmärksamhet och få fler att besöka AJ Produkters sociala medier för att nominera sina kollegor.
Steg två var att välja ut några av de nomineringar som kommit in för att publicera i AJ Produkters egna kanaler. Intresset för att nominera en kollega har varit stort och det har kommit in många nomineringar från många olika branscher. Kampanjen skulle gå i samband med Black Friday men i skrivande stund, dryga två veckor senare, lever den fortfarande kvar.
Syftet var att fokusera på mjuka värden som medkänsla och omtanke och skapa en känsla av glädje och hopp. Med tanke på den positiva responsen i kommentarerna så lyckades vi tillsammans med AJ Produkter med det uppdraget.
Resultat
- 10,5 % i engagemangsgrad
- Antalet kommentarer ökade med 15 500 %
- Antalet delningar ökade med 1 100 %
- Men viktigast av allt: Vi fick människor att må bättre på jobbet under pandemin.