Hyrflickvän.se – en av våra viktigaste kampanjer

Child10 samlar och stöder gräsrotsorganisationer som är dedikerade till att skydda barn från människohandel och exploatering. Child10 ville ha hjälp med att skapa en kampanjsida mot sexköp som liknar en riktig sugardatingsida och samlar in data om männen via ett “hitta flickvän”-formulär. För att sedan gå brett mot allmänheten, medier och beslutsfattare med sajtens resultat.

Lösning

Grunden i kampanjen blev den fejkade sugardatingsidan hyrflickvän.se. Men i stället för att kunna “hyra en flickvän” möttes besökarna av omvända budskap om att sugardating är prostitution och den som vill ”hyra en flickvän” är på väg att begå ett brott.

För att få sidan att se ut som en sugardatingsida använde vi oss av färger, typsnitt och ett bildmanér som besökarna kunde känna igen från andra riktiga sugardatingsidor. Det skulle vara avskalat och lite modernare än de andra sugardatingsidorna för att sticka ut och visa att denna sida låg i framkant. Vi använde oss av samma manér för marknadsföringsmaterial så som posters och flyers.

Att marknadsföra en sugardating-sida är svårt även om den är fejk och det bakomliggande syftet är MOT sugardating. Traditionella mediehus ville såklart inte ta in annonser vilket vi löste med hjälp av:
– Google Ads med sökord som ”eskort, köpa sex, sugardating, sugarbabe m.fl. Sökord som faktiskt används av andra riktiga sugardatingsidor.
– Aktivister runt om i hela landet satte även upp posters och delade ut flyers med reklam för ”den sköna sugardatingsidan”, hyrflickvän.se.

Resultat

  • 808 män registrerade sig på endast tre dagar, där var sjätte man sökte att hyra ett barn.
  • Över 170 publiceringar i medier som bland annat TV4, Nyhetsmorgon, TT, GP, Aftonbladet m.m.
  • Två soffor hos Nyhetsmorgon.
  • En debattartikel hos GP och samtal med regeringspartierna om kraven.
  • 11 miljoner potentiella läsare och tittare.
  • Lyckats skapa ett nationellt samtal om sugardating.
  • Sugardating och andra digitala bordeller ingår nu i Brottsförebyggande rådets utvärdering av sexköpslagen.
  • Kampanjen uppmärksammades i sociala medier av politiska tungviktare som bla Annie Lööf och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen.
  • Debatt-artikel i Expressen av Annika Strandhäll m.fl. som citerar SIFO-undersökningen.
  • Delningar i sociala medier från konton som t.ex. @therese (Therése Lindgren) som har 1 miljon följare.
  • Ca 3 000 unika sidvisningar på hyrflickvän.se under kampanjhelgen.
  • Över 33 000 personer har besökt hyrflickvän.se under perioden 9/10–25/11.

Det här är ett mycket starkt resultat, speciellt sett till att avsändarna av kampanjen är två små, okända organisationer med begränsade resurser. Innan detta hade få hört talas om dem, efter Hyrflickvän är organisationerna maktspelare.

Vi fick hjälp av Westander med gediget PR-arbete.