SmåLit litteraturfestival

Med ett sjuttiotal olika programpunkter, författarsamtal, scenkonst, workshops och utställningar erbjuder SmåLit något för alla åldrar. Litteraturfestivalen, som under 2024 arrangerades i Jönköping och Värnamo, har blivit den självklara mötesplatsen i Sydsverige för litteratur och samhällsfrågor.

Uppdrag
Smålands litteraturfestival startades 2016 med syfte att skapa en litterär mötesplats och att öka intresset för litteratur och läsning. Glory Days fick i uppdrag att skapa och implementera en marknadsföringskampanj för Smålands Litteraturfestival 2024. Kampanjen innefattade både digitala och fysiska kanaler, och utgick ifrån kundens önskemål samt kanaler där vi tidigare sett bäst effekt. Syftet var att uppmärksamma evenemanget och bygga varumärke, medan målet var att locka fler besökare till festivalen.

Utmaning
En utmaning var att hålla en röd tråd i all kommunikation samt att skapa relevant innehåll i våra valda kanaler, med både informativa och engagerande inlägg. Vi strävade efter att nå vår primära målgrupp – litteratur- och kulturintresserade personer i Jönköping i alla åldrar, från ung till gammal. Samtidigt ville vi, genom omfattande marknadsföring, nå både återkommande besökare och potentiella nya deltagare som inte tidigare besökt festivalen. Kommunikationen riktade sig primärt till en bred åldersgrupp men vi gjorde även vissa nedslag i sociala medie- och webbplanen som var riktade mot barn och unga.

Lösning
Under kampanjen planerade, producerade och publicerade vi innehåll för sociala medier och nyhetsbrev samt jobbade med marknadsföringsenheter både online och offline. Vi förnyade hemsidan med nytt tema och design, och uppdaterade med aktuell information löpande. Utöver det tog vi fram en programfolder, övriga trycksaker som bokmärke och affischer samt digitala tavlor och vimplar som användes både inför och under festivalen för att informera om evenemanget.

SmåLit_case_IG-1

Resultat

Under perioden 1 november till 5 februari nådde festivalens innehåll över 18 800 personer på Facebook och genererade 54 100 exponeringar på Instagram. Den genomsnittliga engagemangsnivån under perioden var stark, med en engagement rate på 10,5 % på Facebook och 5,8 % på Instagram. Vi ökade även antalet nyhetsprenumeranter från 117 till 182 st.