Lösning
Vi tog tillfället i akt att använda oss av information vi samlat på oss om målgruppens behov och funderingar under åren. Genom att gräva i arkiven kunde vi till exempel se att målgruppen i The Barns sociala medier ofta efterfrågar specifika recept och visar stort engagemang när det kommer till The Barns historia, koncept och deras leverantörer.
Så föddes idén om en kokbok! Det var dags för The Barn att dela med sig av recept som tidigare varit hemligstämplade och ge målgruppen en mer transparent bild av verksamheten. Detta skulle göras genom värdefullt innehåll i form av recept, kunskap om mat och dryck samt historier och information om de leverantörer som står bakom råvarorna. Detta i sin tur skulle såklart leda till ett starkare varumärke och en ännu starkare relation till målgruppen.
För att utnyttja innehållet i boken till max, och skapa största möjliga engagemang, skräddarsyddes bokens innehåll efter olika kanaler. Det landade i en webbserie i fem delar, instruktionsfilmer, en kampanjsida och massor av innehåll till nyhetsbrev, Facebook och Instagram.
Resultat
Med kokboken tog vi The Barns content marketing till ytterligare en nivå. Förutom att arbeta med regelbundet innehåll finns nu en rejäl produkt som sammanfattat allt det som är svårt att förmedla på annat sätt. Nu finns The Barn inte bara med i målgruppens dagliga digitala närvaro, utan även i deras bokhyllor, kök och på nattduksbord. På så vis är chansen större att The Barn alltid är top of mind.
Dagen då det gick att förhandsbeställa boken på The Barns webbplats ökade besöksstatistiken med 352 procent i jämförelse med en genomsnittlig besöksdag.
Boken har sålt 2 083 exemplar.