A tiny art fair – en auktion för välgörande ändamål

Aloba är en tiny aktör med stora visioner. De tror på att världen skulle må bra av ett mer hållbart och hälsosamt sätt att äta. Genom att kombinera nordiska råvaror från både hav och land kan de erbjuda något helt nytt till den växtbaserade matkategorin. När Aloba skulle lansera sin nya veganska produkt Aloba delibollar ville de göra något extra – vi med.

Om kunden

Aloba Foods är en livsmedelsaktör som inriktar sig på matinnovation och naturens egen foodtech. Genom kombinationen av nordiska råvaror från både hav och land har Aloba tagit en unik position på den växtbaserade matmarknaden – både sett till smak, näring och klimatavtryck.

 

Om uppdraget

Vi har sedan en tid haft det ärofyllda uppdraget att fungera som Alobas förlängda marknadsavdelning. Vi jobbar därför löpande med olika typer av kommunikationsinsatser i Alobas alla kanaler. I samband med att Aloba skulle lansera sina nya delibollar kände vi att vi ville göra någonting nytt – någonting extra.

Lösning

Varför inte ge en produktlansering sällskap av en välgörande konstauktion? Ja, så resonerade vi när vi skapade A tiny art fair för Aloba.

Vår idé var att tillsammans med ett utvalt gäng konstnärer samla in pengar till förmån för WWF Världsnaturfonden. Precis som att Alobas delibollar är ett litet kliv i rätt riktning mot den nödvändiga klimatomställningen, så var också ändamålet med kampanjen det. Att stötta det viktiga arbetet som görs för att bevara våra djur och vår natur.

Vi skapade den bärande kampanjen Tiny but tasty – tre ord som beskriver Alobas delibollar. Veganska bollar som är små till storleken, men stora i (taco)smaken. Det var också utifrån parollen ”tiny but tasty” som fem talangfulla konstnärer fick skapa sina egna tolkningar i form av ett varsitt konstverk i projektet A tiny art fair. Tolkningarna resulterade i allt från ett miniatyrkök av rörpärlor, till en tiny taco i lera och smycken. Konstverken auktionerades ut på Tradera där varje krona oavkortat gick till WWF Världsnaturfondens viktiga arbete.

I en värld av många små tiny verk som jag skapar finns nu äntligen en unik ”tiny taco”. Taco passar ju alla, stora och små. Och det bjuder in till att testa nytt. Att till exempel utforska nya tacovarianter som här; med små växtbaserade Alobabollar är ju hur enkelt och hur gott som helst. Ett litet vardagligt beslut – men med stora fördelar för framtiden.

David Jildenäs, konstnär

Med det viktiga ändamålet i fokus marknadsfördes A tiny art fair inte bara genom Alobas egna kanaler, utan också på både Traderas och konstnärernas Instagramkonton. På så vis fick kampanjen stor spridning i en relevant målgrupp.

Konstnärerna som deltog i A tiny art fair var Johan Karlgren, pärlkonstnär; Fanny Schultz, keramiker; Karin Ohlsson, illustratör; David Jildenäs, lerkonstnär; Caroline Båth, smyckesdesigner.