Strategi
Stadium och ASICS har under många haft ett nära samarbete. Inför löparsäsongen 2022 ville de hitta en långsiktigt och inspirerande sätt att prata om löpning. De ville också hitta ett sätt att prata om sporten utan att enbart rikta sig mot eliten. Stadium och ASICS ville nå målgruppen som inte jagar den bästa tiden, det snabbaste varvet.
Mot denna bakgrund landade vi i ett långsiktig samarbete tillsammans med influencerns Clara Henry. Clara har ett genuint intresse för löpning, men på ett väldigt avslappnat sätt. Hon sätter ingen prestige i tider, för Clara är det njutningen av att komma ut och springa som är nummer ett. Och skulle du behöva gå ett par steg under löppasset, så spelar det ingen roll. Du springer efter dina förutsättningar, helt enkelt.
Lösning
I ett uppdrag att inspirera människor att springa skapade vi en YouTube-serie där man fick följa Clara Henrys träning inför ett av världens största lopp; Paris Marathon.
Huvudinnehållet följde Claras förberedelser inför loppet. Guidad av ASICS Frontrunners tränade hon både kropp och sinne samt utforskade metoder för att göra löpningen enklare och roligare. Experter från Stadium hjälpte henne med att hitta rätt utrustning för träningen och loppet.
Serien spelades in under 6 månader och distribuerades i realtid i takt med att loppet närmade sig. För att alltid vara always on, skapade vi instruktionsinnehåll där ASICS Frontrunners delade Claras träningspass med följarna och där vi också använde alla tillgängliga kanaler för att driva in trafik till serien.
För att öka interaktionen ytterligare använde vi en kanal som redan är i händerna på löparna: Runkeeper. Tillsammans med Runkeeper-teamet skapade vi en unik upplevelse i appen där användare kunde träna med Clara, ta del av allt innehåll, utforska produkter från serien och till och med göra ljudguidade träningspass med ASICS Frontrunners.
Totalt producerads 4 avnsnitt på en sammanlagd tid på 60 min. Till varje avsnitt producerades också 4 st unika reels samt 1 trailer som användes för att marknadesföra serien samt fördjupa innehållet från serien. Till serien spelades även in 5 unika ljudpass som publicerades i Runkeeper-appen.
Resultat
Genom Vägen till ett maraton lyckades vi inte bara marknadsföra ASICS-produkter och Stadiums expertis, utan också utmana den prestationsbaserade uppfattningen om löpning och inspirera ännu fler människor att gå med i rörelsen.
Här är några siffor från kampanjen som vi är extra stolta över:
- Vi nådde över 1 miljon via Stadium och Clara Henrys sociala mediekanaler.
- Vi hade en engagemang på över 3 % i sociala medier. Benchmark är 1,49%.
- Vi hade över 30 000 interaktioner med innehållet under den aktulla perioden.
Kontakt
Vill du veta mer om det här caset? Kontakta Daniel Roos på daniel@glorydays.se eller 0739-06 18 44.