
Lösning
Vi valde att bygga vidare på ett redaktionellt material som var väl förankrad i Visit Värmlands fokusområden och målgrupper. Ett innehåll som skulle kännas både relevant, intressant och engagerande. Magasinet fick en ansiktslyftning gällande layout och fylldes med en noga utvald blandning av inspirerande personporträtt av värmländska profiler och entreprenörer samt artiklar om utbudet av natur, kultur, mat, aktiviteter och nöjen. En contentmix med såväl traditionella som mer oväntade inslag. En blandning som ger det en rättvisande bild av det Värmland erbjuder och som i förlängningen lockar till besök. En mångfacetterad guide till den varma och välkomnande platsen där minnen för livet skapas.
Resultat
Lyckades vi göra det sagolika landskapet med vildmarken, vattendragen, människorna och det stora utbudet av aktiviteter och upplevelser rättvisa? Ja, det tycker vi! En rykande åtgång av magasin, behov av extratryck samt en fin respons från såväl Visit Värmlands målgrupp som medlemsföretag vittnar om att det är en uppskattad produkt. Inför 2018 beslutades att komplettera den svenska versionen med en engelsk upplaga i ett mindre format och målgruppsanpassat innehåll.
Magasinet har uppmärksammats av Publishingpriset, en oberoende tävling som utser Sveriges bästa redaktionella kommunikation inom print, film och webb. Värmland har under tre år varit en av fem nominerade i kategorin ”Bästa rese- och besöksguide”.
2022 togs beslutet att utveckla magasinet till en ny trycksak i mindre format som var helt fritt från annonser. Den nya Destination Värmland är fyllt med inspiration, artiklar och tips från landskapets alla kommuner – året runt.
Värmland var den svenska region som hade störst procentuell ökning av antalet gästnätter på boendeanläggningar under 2018. Vilken del turistmagasinet Värmland har i dessa siffror låter vi vara osagt.