Värmland

Visit Värmland hade sedan tidigare ett eget magasin som Glory Days 2016 fick äran att producera och vidareutveckla. Magasinet Värmland är ett viktigt komplement till turistorganisationens digitala satsningar med syfte att inspirera till besök i Värmland, oavsett tid på året. Målet är en högklassig och matnyttig produkt som uppskattas av såväl turister och lokalbor som medlemsföretag. Glory Days har totalt producerat fyra nummer av magasinet.

Lösning

Vi valde att bygga vidare på ett redaktionellt material som var väl förankrad i Visit Värmlands fokusområden och målgrupper. Ett innehåll som skulle kännas både relevant, intressant och engagerande. Magasinet fick en ansiktslyftning gällande layout och fylldes med en noga utvald blandning av inspirerande personporträtt av värmländska profiler samt reportage och notiser om landskapets utbud av natur, kultur, mat, aktiviteter och nöjen. En contentmix med såväl traditionella som mer oväntade inslag, som tillsammans ger en rättvisande bild av det Värmland står för och som i förlängningen lockar till besök.

Resultat

Att magasinet varit uppskattat hos målgruppen visar bland annat en rykande åtgång och behovet av extra tryck. Även hos Visit Värmlands medlemsföretag har responsen varit god. Inför 2018 togs beslutet att komplettera den svenska versionen med en engelsk upplaga i ett nytt, mindre format och målgruppsanpassat innehåll. Magasinet har dessutom uppmärksammats av Publishingpriset, en oberoende tävling som varje år utser Sveriges bästa redaktionella kommunikation inom print, film och webb. Värmland har under två år i rad varit en av fem nominerade i kategorin ”Bästa rese- och besöksguide”.

Värmland var den svenska region som hade störst procentuell ökning av antalet gästnätter på boendeanläggningar under 2018, med en ökning på 14 procent jämfört med året innan. Vilken del turistmagasinet Värmland har i dessa siffror låter vi vara osagt.