SEO-text

Så skriver du SEO-text 2022

SEO-text är ett konsthantverk som innehåller flera delar. Ett bra språk och välutvecklad vokabulär rankas inte högst när vi snackar sökmotoroptimering. För att nå ut behöver du ha ett helhetsperspektiv som gör ditt bygge stabilt från grunden.

Hur skriver jag bra SEO-text 2022? Den frågan kommer vi använda som både utgångspunkt och fokus i denna text. Därför drar vi igång direkt med att checka av de mest nödvändiga punkterna. Vissa känner du säkert redan igen, medan andra kanske behöver en extra twist eller adderas till din process. För ja, att skriva SEO är en process – där varje del är värdefull. Låt oss börja exakt där, med det viktiga.

Sökordsanalys: grunden för SEO-text

En SEO-text utan ordentlig sökordsanalys blir ingen bra SEO-text. Den kommer aldrig raknas så högt som du önskar. Möjligtvis av en slump, men vi är inte ute efter tillfälligheter. Vi vill hamna högst upp när folk googlar, eller hur? Utgå alltid från en sökordsanalys som visar vilka sökord besökare använder mest frekvent och som bäst beskriver ditt företag eller din webbplats. Vilka produkter och tjänster erbjuds? I vilka orter bedriver företaget sin verksamhet? Vad eftersöker användare mest när de googlar? Allt det viktiga upptäcks vid sökordsanalysen. Lyckligtvis finns det idag bra verktyg (eller en kunnig contentbyrå) som hjälper dig att hitta rätt sökord. Och du, glöm inte sökfraserna. Idag använder fler och fler sin röst vid sökningar, därför blir sökfraser och hela meningar också viktiga.

Synka text och sökord med intention

En text överlastad med sökord men utan skarpt innehåll hamnar lååångt ner hos Google, Bing och andra sökmotorer. Innehåll behöver möta intention. Detta gör du bäst genom att synka text med ord och sökfraser. Mata in en massa sökord i en text kan de flesta göra. Men du skriver trots allt för att nå fysiska människor, inte för att tillfredsställa botsen och algoritmerna. Därför måste innehållet knyta an till sökningens intention. Så även om sökordsanalys är startskottet måste du därefter producera relevant text att placera sökorden i. När den matchningen går i lås är du ett stort steg närmre magin.

Rubriker och taggar

Du minns helheten vi nämnde redan i ingressen? Med färdigskriven text behöver vi nu addera format och struktur. Fokus på informativa huvudrubriker (H1), underrubriker (H2), ankarlänk i text eller fetstil på stycken som är extra viktiga. Döp bildfiler efter sökord. Tagga bild med alt-attribut, med ord som verkligen beskriver vad bilden föreställer. Bra beskrivning på bilder skickar ytterligare en signal till sökmotorerna, för att höja textens samlade relevans. Lite förenklat: filnamn = sökord, alt-tagg = sökfras. Detsamma gäller metatitel och metabeskrivning, där du har ännu mer utrymme att skriva träffsäkert innehåll. Varje mening räknas.

Featured snippets – bra genväg för SEO

Alla gillar listor: sökmotorer är inget undantag. Men vad är featured snippets? Det är den informationsbox som syns högt upp i sökresultatet. Den listar ett antal vanliga frågor och du kan få en plats där, oavsett hur högt eller lågt sin sida eller text rankas i övrigt. Det handlar om att ge bästa svaret på en användares fråga. Ett ypperligt tillfälle att rankas riktigt högt! Svaret bör vara så pass effektivt och kortfattat att användaren inte behöver klicka vidare. Istället stannar de på din sajt för att läsa hela texten. Du kan inte själv aktivt skapa en snippet när du skriver SEO, det bestämmer Googles sökalgoritm. Men du kan aktivt skapa förutsättningar för att hamna där. Gör gärna FAQ-frågor i text eller på sajt. Om du vet de vanligaste frågorna som användare letar efter, inkludera med dem i din FAQ. Med rätt frågor och effektiva svar ökar chanserna att Google plockar upp dem som featured snippet.

Content content content!

Det återkommande temat i denna text? Exakt, text. Därför måste du skriva bra text för att få bra SEO-resultat. Ovanstående punkter är avhängiga att du skriver informativt content, med fokus på innehåll som säger det du vill säga. Resultatet ska vara att användare når din sida genom din text. Kryddat med rätt sökord och sökfraser, såklart. Men du måste ha en bra text att stå på för att kunna utsmycka med SEO-guld. Content är alltid king!

Om vi sammanfattar grundbultarna för bra SEO-text:

  • Börja med en sökordsanalys: Grunden för all bra SEO-text. Först analys, sedan börja skriva.
  • Synka sökord med text: Intention och budskap i text måste vara i samklang med sökorden.
  • Informativa rubriker och taggar: Skarpa mellanrubriker, sökordsdöpta bildfiler och träffsäker metabeskrivning.
  • Featured snippets-vänliga listor: Vilka är besökarnas vanligaste frågor? Ge dem de bästa svaren, så höjer du chanserna att plockas upp av Googles snippets.
  • Relevant content: Tappa aldrig fokus på texten. Som helhet är textens relevans det som sökmotorerna plockar upp.

Sådär, det var några av grunderna för bra SEO och höga sökmotorträffar. Det går givetvis att dyka ännu djupare i sökmotorernas oceaner, för att hitta fler punkter och detaljer att plocka upp och finslipa. Dessutom uppdateras algoritmer och motorer med jämna mellanrum. Vi på Glory Days har ett flertal SEO-specialister och står såklart gärna till tjänst om du behöver hjälp i resan mot grymma SEO-texter!





    I vår integritetspolicy kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.