Att skriva texter för digitala medier ska väl inte vara så svårt, eller? Nja, faktum är att det finns några saker som är bra att tänka på. Oavsett om du ska skriva för ditt företags webbplats, skapa ett blogginlägg eller publicera något i sociala medier, vill du såklart att dina läsare ska vilja läsa just det du skriver. Här är 5 tips på hur du skriver bättre inlägg för digitala medier.
Pang på rödbetan
Inled med det mest spännande och viktigaste du har att berätta. Pang på rödbetan! Det sägs att vi har så lite som 2,5 sekund på oss att fånga en läsares uppmärksamhet i digitala medier – och läser du på mobilen är det ynka 1,7 sekund. Gå därför rakt på sak, utan för mycket tjusiga inledningar. Ju mer din läsare måste scrolla för att förstå vad du vill säga, desto svårare är det att hålla kvar läsaren vid din text.
Tips: Skriv en tydlig rubrik och en kort ingress som berättar vad din text kommer att handla om. Använd dig gärna av en rolig twist i rubriken eller inledningen som fångar din läsares nyfikenhet. Men det viktigaste är att du håller dig kort och tydlig, krångla inte till det i onödan.
Använd underrubriker
En längre text delas bäst upp i flera underrubriker. Forskning visar nämligen att vi inte läser en digital text från början till slut. Nej, innan vi ens funderar på att börja läsa, scannar vi av texten som ett ”F” och läser rubriken, snabbspolar inledningen, noterar underrubriker och slutet. Om texten efter det verkar innehålla det vi söker, går vi tillbaka och börjar från början. Känner du igen dig?
Tips: Dela upp din text i ett antal relevanta underrubriker, så att din läsare snabbt kan avgöra om det är värt att lägga sin dyrbara tid på just din text. Håll det sedan till ämnet och var generös med din kunskap.
Bryt av med bilder
Bild och text tillsammans är som violin och klarinett var för Mozart – det blir helt enkelt en himla bra harmoni. Bilden förstärker textens budskap och vice versa. Även den kortaste texten kan i vissa fall upplevas sjumilalång, och då behövs bilder som bryter av och gör läsupplevelsen mer spännande.
Tips: Hitta en metafor i bilden som passar till din text. Den behöver inte vara övertydlig, det kan räcka med en liten koppling till ämnet för att förhöja läsupplevelsen. Beroende på mängden text kan du behöva olika många bilder, men en måttstock kan vara ca en bild per underrubrik. Använd ditt sunda förnuft här.
Svara på kommentarer
Digitala texter är just det – digitala. Det innebär styrkor och svagheter som du inte hittar i exempelvis en tidning. Vad det något trötta Webb 2.0-begreppet försöker berätta är att digitala texter öppnar upp möjligheter för interaktion. Det innebär att läsaren kan vara lika viktig och delaktig i skapandet av innehållet, som avsändaren är. Utnyttja det!
Tips: Får du kommentarer på din digitala text, svara på dem. En läsare som kommenterar är en engagerad läsare, oavsett om det rör sig om positiv eller negativ feedback. Svarar du inte på kommentarer visar det till kommande läsare att du är slapp och ointresserad av dem – det är inte en bild du vill visa upp.
Mobile first och SEO
Över 60% av internetanvändarna surfar idag via mobiltelefonen. Det är därför viktigt att tänka på hur det kommer att se ut på mobilen och inte på datorn, när du skapar din digitala text. Och såklart får du inte glömma den ack så viktiga SEO:n. Du vill ju att din läsare ska hitta till just din text och inte sen den försvinna i Googles sökresultat, eller hur?
Tips: Se till att rubriker och stycken inte är för långa – upplevs de långa på en datorskärm, kommer de upplevas evighetslånga att scrolla igenom på mobilen. Blanda korta och långa meningar och bryt av med bilder. Hur du skriver en bra SEO-text tipsar vi om här.
Skriv en kommentar