Storytelling

[:sv] 

Storytelling – vad är det?

Storytelling är en berättarteknik. Det handlar om att med hjälp av en berättelse förmedla ett budskap och få kunder eller intressenter att föra det vidare. Att skapa en berättelse i form av en dramaturgisk handling har funnits i urminnes tider men har på senare år blivit ett begrepp i kommunikationsvärlden. Syftet är att bygga förtroende för exempelvis ett företag eller en produkt. Men även för att få en stadig grund att stå på för att sedan bygga vidare och utveckla produkten eller företaget utifrån en känsla. Tekniken kan användas av alla, enskilda personer, företag, organisationer, produkter med flera. Men där den gemensamma nämnaren är att man med hjälp av en berättelse kan bygga något mer, utveckla varumärket.

Varför
Storytelling är bra i många olika syften. Och det behöver heller inte kosta en massa pengar. Det passar dem flesta företagen eller organisationer, oavsett storlek, och det ger ett fritt sätt att bygga förtroende och skapa ett budskap. Genom storytelling skapar du ett unikt sätt att förmedla ditt budskap på.

Är berättelsen sedan bra och innehållsrik skapar det ett engagemang hos intressenterna som i sin tur minns ditt varumärke bättre och kanske med andra ögon.

Det är också ett unikt sätt att särskilja sig från konkurrenter. Även om du är ett företag i mängden bland liknande företag har du ändå chansen att skapa en berättelse som skiljer sig från någon annans. Ditt företag har ju alltid en egen story, det kan ingen ta ifrån dig. Det kan exempelvis vara en berättelse om hur ni grundades, kundberättelse, personalberättelser med flera.

När

När är det mest lönsamt att använda sig av storytelling. Och när kan du använda det överhuvudtaget. Det kan så klart variera på grund av olika syften. Men här kommer några användningsområden där berättelser kan vara till fördel:

Internt – när det ska ske förändringar inom ett företag, du ska kanske förmedla en ny vision. Och för att se till att alla är med på samma nota kan du på ett enkelt sätt kommunicera med en berättelse.

Externt – för att höja och stärka förtroendet för ditt företag eller din produkt. Om du ska lansera något nytt eller helt enkelt vill att omvärlden ska ändra uppfattning om er.

Varumärkesbyggande – för att stärka ditt varumärke eller få personer att ändra uppfattning om din produkt. Kanske skapa en förnyad uppfattning om en redan befintlig produkt.

Lätta upp – genom att lätta upp tungt faktamaterial med en historia underlättar det och fångar upp läsarens intresse.

 

Detta är bara några exempel på när storytelling kan användas, för dig gäller det att hitta vad just du vill förmedla med din produkt eller företag.

Matts Heijbel är historieberättare och en av Sveriges mest erfarna storytellers när det kommer till företag eller organisationer. På YouTube har han lagt upp olika klipp där han förklara syftet med storytelling samt visar exempel. Har du tid över tycker jag absolut att du ska se dessa behagliga och lärorika klipp.

[:en] 

Storytelling – vad är det?

Storytelling är en berättarteknik. Det handlar om att med hjälp av en berättelse förmedla ett budskap och få kunder eller intressenter att föra det vidare. Att skapa en berättelse i form av en dramaturgisk handling har funnits i urminnes tider men har på senare år blivit ett begrepp i kommunikationsvärlden. Syftet är att bygga förtroende för exempelvis ett företag eller en produkt. Men även för att få en stadig grund att stå på för att sedan bygga vidare och utveckla produkten eller företaget utifrån en känsla. Tekniken kan användas av alla, enskilda personer, företag, organisationer, produkter med flera. Men där den gemensamma nämnaren är att man med hjälp av en berättelse kan bygga något mer, utveckla varumärket.

Varför
Storytelling är bra i många olika syften. Och det behöver heller inte kosta en massa pengar. Det passar dem flesta företagen eller organisationer, oavsett storlek, och det ger ett fritt sätt att bygga förtroende och skapa ett budskap. Genom storytelling skapar du ett unikt sätt att förmedla ditt budskap på.

Är berättelsen sedan bra och innehållsrik skapar det ett engagemang hos intressenterna som i sin tur minns ditt varumärke bättre och kanske med andra ögon.

Det är också ett unikt sätt att särskilja sig från konkurrenter. Även om du är ett företag i mängden bland liknande företag har du ändå chansen att skapa en berättelse som skiljer sig från någon annans. Ditt företag har ju alltid en egen story, det kan ingen ta ifrån dig. Det kan exempelvis vara en berättelse om hur ni grundades, kundberättelse, personalberättelser med flera.

När

När är det mest lönsamt att använda sig av storytelling. Och när kan du använda det överhuvudtaget. Det kan så klart variera på grund av olika syften. Men här kommer några användningsområden där berättelser kan vara till fördel:

Internt – när det ska ske förändringar inom ett företag, du ska kanske förmedla en ny vision. Och för att se till att alla är med på samma nota kan du på ett enkelt sätt kommunicera med en berättelse.

Externt – för att höja och stärka förtroendet för ditt företag eller din produkt. Om du ska lansera något nytt eller helt enkelt vill att omvärlden ska ändra uppfattning om er.

Varumärkesbyggande – för att stärka ditt varumärke eller få personer att ändra uppfattning om din produkt. Kanske skapa en förnyad uppfattning om en redan befintlig produkt.

Lätta upp – genom att lätta upp tungt faktamaterial med en historia underlättar det och fångar upp läsarens intresse.

 

Detta är bara några exempel på när storytelling kan användas, för dig gäller det att hitta vad just du vill förmedla med din produkt eller företag.

Matts Heijbel är historieberättare och en av Sveriges mest erfarna storytellers när det kommer till företag eller organisationer. På YouTube har han lagt upp olika klipp där han förklara syftet med storytelling samt visar exempel. Har du tid över tycker jag absolut att du ska se dessa behagliga och lärorika klipp.

[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.