Hur ser det ut med din sociala medier-strategi? Har du en? Och grundar den sig i så fall på fakta om din målgrupp, vilken typ av innehåll den vill ha och vad algoritmerna premierar? I det här matiga blogginlägget går vi igenom det senaste på våra populäraste sociala medier – och vilken typ av innehåll som passar allra bäst i respektive.
Vad har hänt på senaste?
Ingen sociala medieplattform vill riskera att förlora sina användare. Därför är det idag mer vanligt än ovanligt att en funktion som lyckats locka nya användare till en plattform också plockas upp av resterande plattformar. Youtube shorts, Snapchat spotlight och Instagram reels är bara några exempel på funktioner som inspirerats av TikTok. Och nu verkar det som att LinkedIn snart hoppar på tåget med korta videoflöden, planer som bekräftades i mars när en användare på LinkedIn fick se en beta av flödet. Det blir intressant att se hur det nya videoflödet står sig mot dem som funnits och utvecklats längre. Kommer LinkedIn satsa mer på humor och underhållning för att smälta in, eller kommer videoflödet karaktäriseras av en professionell “LinkedIn-touch”?
En annan förändring i sociala medier är att videor blivit längre. Både TikTok och Instagram reels hade förut en begränsning på 15 sekunder, men är nu uppe i över 10 minuter långa klipp. Kommer längre videos komma tillbaka för att slå stort? Men nog om video, det händer andra saker också. TikTok har till exempel, förutom sitt fotoläge, lagt till möjligheten att publicera bilder i en karusell likt Instagram. Samtidigt har ju Instagram skapat Threads som går ut på att läsa och dela offentliga konversationer och debatter – likt X. Men Threads är inte den enda nya plattformen som hoppas på att överglänsa sin halvsyster. Lemon8 är en ny plattform som ser ut att ha slagit ihop Pinterest och Instagram. Best of two worlds för en bloggare på ständig jakt efter inspiration.
Men okej, innebär det här att det inte spelar någon roll var du publicerar ditt innehåll? Eller att du publicerar samma innehåll i alla dina kanaler? Jo, det finns såklart fortfarande anledning att ta fram en sociala medier-strategi med tydliga kanalval och innehållsplaner.
Var hittar du din målgrupp?
För att veta var du ska publicera innehåll, behöver du först veta vilka som faktiskt hänger på de olika plattformarna. Enligt den senaste rapporten av Svenskarna och internet såg fördelningen från 2023 ut så här (i Sverige):
- 10-talister använder främst Youtube, Roblox och Snapchat, följt av TikTok och Instagram.
- 00-talister använder främst Youtube, Snapchat och TikTok, följt av Instagram och Facebook.
- 90-talister använder främst Facebook och Instagram, följt av Youtube och Snapchat.
- 50–80-talisterna använder främst Facebook, Instagram och Youtube.
Även om Youtube är 00- och 10-talisternas förstahandsval, så har 80-talisterna och äldre uttalat att de hade valt Youtube om de bara kunde välja en. Och Youtube är faktiskt den enda plattformen som är uppe i topp tre hos alla generationerna. Instagram är också en plattform som i stort sett används av alla internetanvändare idag, men mest av 80-, 90- och 00-talisterna. Likaså Facebook som faktiskt har flest aktiva användare, 3 miljoner närmare bestämt! Däremot används Facebook nästan bara av 90-talister och äldre. Av 00-talister är det ett fåtal som använder det, och vad gäller 10-talisterna – ja lycka till med att hitta dem där. Dem hittar du istället på Snapchat, som också är populärt bland 00- och 90-talisterna. TikTok är störst bland 10- till 00-talisterna men växer snabbast av alla plattformar, och har faktiskt en växande procent användare bland 90- och 80-talister.
Rätt typ av innehåll i din sociala medier-strategi
Innan du filar på en idé, ställ dig frågan om ditt innehåll ska inspirera, roa, skapa diskussion, leda till nya följare eller informera? Varje plattform har olika innehållstyper som presterar bra. Kort sagt lämpar sig TikTok exempelvis bäst för korta videos, utmaningar och berättelser. Instagram är också bra för korta videos, men är till skillnad från TikTok mer etablerad för visuellt tilltalande bilder och sina händelser.
Youtube har som tidigare nämnts adderat shorts, antagligen för att locka över några av de uttråkade “scrollarna” från TikTok. Men Youtube används fortfarande mest av dem som kollar på längre klipp. Snapchat, som drar till sig många unga, är primärt en plattform för konversationer men också uppskattad för sina händelser och filter. De som gillar att få sin åsikt hörd hänger troligtvis på X, och gillar man att bli hyllad för sina framgångar, ja då är LinkedIn förmodligen vad man lägger majoriteten av sin skärmtid på.
Varje plattform har fortfarande sin grundnisch som i hög grad kan avgöra vilket innehåll som presterar bäst. Om du vill kunna dra nytta av algoritmerna är det därför viktigt du i din sociala medier-strategi är flexibel inför att anpassa ditt innehåll utifrån varje enskild plattforms rekommendationer. Men en rekommendation som i regel gäller de flesta plattformarna är att stående format funkar bäst, då majoriteten av innehåll vi tar del av är genom våra mobiltelefoner.
Konkreta tips på hur du skapar rätt innehåll
Okej, är du redo för en djupdykning bland några av våra populäraste sociala medier? Läs vidare för konkreta tips på vilket innehåll som passar bäst i vilken kanal.
TikTok – en viral möjlighet
TikTok är känt för att kunna få vem eller vad som helst att gå viralt. Men för att bli viral behöver innehållet synas och gillas av andra på “för dig”-sidan, eller “for you page”. Det finns några saker som kan hjälpa dig att hamna här. TikTok favoriserar bland annat filmklipp som är filmade och redigerade direkt i appen. Redigeringen bör däremot vara av proffskvalité eller, motsägande nog, på amatörnivå. Det finns sällan ett mellanting. Antingen får det gillningar för den avancerade klippningen, eller så uppskattas det för det råa och verklighetstrogna. Fokuset ska vara på vad som händer och inte hur det presenteras. Man kan nästan dra en parallell mellan hur serien The office är filmad och hur TikTok:are gillar att ha sitt innehåll. Det vill säga, en kamera i konstant rörelse som alltid har något intressant att filma oavsett var fokuset ligger.
Det viktigaste dock är att få tittaren att stanna upp och vilja kolla på ditt klipp. Det spelar ingen roll hur bra din punchline är om du inte fångar deras intresse direkt. Du har som mest 2 sekunder, ofta mindre, på dig att vara intressant.
Den absolut mest intressanta kategorin på TikTok är underhållning. Det kan vara berättelser, humorklipp eller att haka på en av de senaste trenderna. Det finns många sätt att hålla sig uppdaterad på trenderna, för många för att nämna här. Det får bli ett eget inlägg! Dansutmaningar, träning, renoveringar och mode är andra stora innehållskategorier som också brukar göra bra ifrån sig på TikTok.
Instagram – en förskönad vardag
Till skillnad från TikTok så jobbar Instagram mer med organiskt innehåll, profiler och influencers. Alltså, på den här plattformen engagerar du dig mer med användare du redan följer än att upptäcka nya. Men självklart kan du, och du borde, satsa på reels för att bredda din publik. Viktigt att tänka på då för att hamna i utforska-flödet, är att inte ladda upp videor på över 90 sekunder. Klipp som är över 90 sekunder klassificeras inte som “rekommenderat” enligt Instagrams algoritm, och då läggs de inte till i det flödet.
Trender, eller kulturen att kopiera och utmana, är inte lika stor på Instagram, vilket inte skapar den där explosionen av engagemang som vi kan se på TikTok. Med det sagt menar vi inte att trender inte finns på Instagram. Det gör det definitivt. Men de skapas generellt i ett långsammare tempo och existerar under längre tid, vilket gör att det kan vara svårt att konkurrera med samma innehåll. Något som trendar på TikTok kanske inte trendar eller uppskattas lika mycket på Instagram.
Å andra sidan tenderar användarna på Instagram att vara trognare. Därför är det viktigt att inte glömma satsa på din profil, då den ofta väger tyngre i slutändan. Händelser är en väldigt populär funktion och är perfekt för att utveckla din profil. Det är ju också en bra väg för att länka vidare till andra webbplatser. Det går att spara dina händelser i din profil, en funktion Instagram verkar vara ensamma om. Även live-funktionen är uppskattad av många och ett bra sätt att interagera med nuvarande följare.
Innehållet som presterar bäst på Instagram generellt är även här underhållning eller lite mer förskönat. Men också vardagligt och relaterbart. Instagram är plattformen som gillar att inspirera.
Facebook – pensionärernas favorit
Facebook gillar också videor. Faktum är att det är den bäst presterande formen av innehåll på plattformen. Till skillnad från Instagram och TikTok är Facebook däremot den enda som har en tydlig kategori för text. Även om intresset för text går ner så är statusuppdateringar och texblocken fortfarande en av saker som särskiljer Facebook från andra sociala medier i toppen. Sedan har du även inlägg som kan innehålla en extern länk till en webbplats, blogg med mera – vilket lämpar sig bra för ifall du vill driva dina följare vidare.
Händelser likt Instagrams finns på Facebook också, men dessa används mindre här. Även reels finns på Facebook och det är precis som på Instagram ett toppen sätt för att nå ut till en bredare publik. Generellt sett fungerar UGC, behind the scenes, memes, GIF’s och giveaways bra här. Precis som på Instagram är större delen av användare på den här plattformen 90-talister, så samma typ innehåll kan fungera bra ibland. Däremot är Facebook fortfarande pensionärernas främsta plattform. 10-talisterna hänger inte här. Ha det i åtanke.
Youtube – den populäraste plattformen?
Youtube är numera den näst mest besökta webbplatsen i världen efter Google, och används nästan lika mycket av yngre som av äldre. Därför har du möjlighet att nå ut till många olika åldersgrupper. Dessutom har innehållet otroligt stor variation och du kan hitta en mängd olika nischer och branscher. Du kan scrolla bland Youtube shorts korta videoflöde, grotta ner dig i längre klipp eller till och med hyra film. Så var börjar vi? Det finns mängder av idéer kring vilket innehåll som presterar bäst, men i regel placeras bra innehåll in under underhållning, utbildning eller inspiration.
Många framgångsrika kanaler brukar börja med att fokusera på ett specifikt ämne eller tema och skapa små serier. Det gör att tittare har anledning att antingen sträckkolla på alla dina filmklipp eller komma tillbaka till din kanal senare, för att följa upp nästa del.
För att väcka intresse och skapa medvetenhet om att din kanal finns, är det smart att lägga ut shorts. Det innehåll som brukar hamna i topp här är innehåll som är roligt och lätt att ta till sig. Undvik säljande och allt för informerande innehåll. Fokusera istället på DIY, enkla instruktionsvideor, uppdelade berättelser/kortfilmer, unboxing, renoveringar, behind the scenes eller humor – som exempelvis “fails”. Sammanfattningsvis innehåll som får tittaren att känna sig underhållen eller produktiv utan att behöva röra fler muskler i kroppen än i tummen och nacken. Maxlängd för shorts är 90 sekunder. Sedan, även om shorts fungerar jättebra för att nå ut brett, så är det viktigt att du också har annat innehåll på din profil som gör det värt för tittarna att komma tillbaka eller prenumerera. Dessutom favoriseras längre filmklipp på Youtube. I videor som är över 10 minuter eller längre så går det att lägga till fler annonser och därför syns de klippen högre upp.
Snapchat – en dold diamant
Snapchat, är det inte bara tonåringar som använder det? Det finns väl inget på den här plattformen som ingen annan redan gör bättre? Snapchat går lätt under radarn men ska inte underskattas. Även om det är populärast hos yngre så är det inte helt okänt bland äldre. Snapchat är faktiskt rätt stort bland 90-talisterna också. Sett över världen är TikTok populärare än Snapchat, men i Sverige har Snapchat fler aktiva användare. Det finns alltså en potentiell stor svensk publik att nå ut till här. Största delen av de som använder Snapchat gör det visserligen i syfte att kommunicera med vänner eller hålla sig uppdaterade i andras sociala liv.
Men, det finns också en väg som lämpar sig för att bredda ditt innehåll och skapa engagemang med en större publik, nämligen Snapchat Spotlight– ett videoflöde med klipp som har över flera miljoner visningar. Men det finns krav och riktlinjer för att innehållet ska kunna hamna här. Videorna behöver ha ljud, vara stående (9×16) och inte vara under 5 eller över 60 sekunder långa. Liggande, suddiga eller textbaserade klipp sorteras bort. Det går att lägga ut innehåll som inte filmats med Snapchat-kameran, men de prioriteras inte lika högt. Och när det kommer till säljande innehåll finns det ännu mer att tänka på. Det kan vara svårt att använda Snapchat för att nå ut och bredda innehåll på samma sätt som på Instagram eller TikTok. Men det Snapchat gör bra är interaktion, aktivitet och tonalitet. Innehåll på ditt organiska konto når dina följare direkt utan att behöva stoppas av någon algoritm, och generellt sett är ”snappare” väldigt engagerande och i regel snabbare på att kolla klart på en händelse.
Många kändisar/bloggare använder plattformen för att engagera sina följare i en dag i deras liv. Plattformen är unik i hur privat och personlig en profil ges möjlighet att vara. Eftersom innehållet alltid är i nutid blir det extra viktigt för användarna att vara inne ofta och följa händelserna. Mer så än exempelvis på Instagram, där innehåll fortfarande kan sparas i höjdpunkter eller läggas ut i flödet. Snappare är helt enkelt mycket mer aktiva. Här lever du i nuet.
LinkedIn – inte bara för proffsen
Historiskt har LinkedIn varit en plattform för ”proffsen” och rekryteringar, men har gradvis utvecklats till att vara en plats för yrkesverksamma och jobbsökande i stort. Här vill man ta del av värdefulla tips och insikter om sin egen eller andras bransch. Dessutom lär LinkedIn som sagt börja främja mer visuellt innehåll, vilket innebär att innehåll som inspirerar eller underhåller kommer att bli desto viktigare. Videor, bilder, omröstningar, interaktiva pdf:er eller händelser kommer att bli viktiga för att du ska kunna engagera dina följare. Men tappa inte den informativa eller seriösa sidan helt. Balans mellan humor och fakta är viktig när du vill engagera på LinkedIn. Gör till exempel informativa budskap mindre texttunga med hjälp av mer visuella lösningar.
Även om experter är omtyckta på plattformen, så behöver du inte positionera dig som en för att lyckas. Däremot krävs det att du håller dig uppdaterad på branschtrender och nyheter relaterade till dig eller ditt varumärke. Dela till exempel din åsikt kring en ny trend eller innehåll du funnit lärorik.
Till skillnad från andra plattformar där humor alltid varit den bäst presterande innehållskategorin, så lyckas du på LinkedIn bättre om ditt innehåll är utbildande, motiverande eller inspirerande. Med det sagt bör innehållet såklart fortfarande vara underhållande, men utan att huvudmålet är humor eller ett beroendeframkallande scrollande. Det finns också tecken på att användarna börjat uppskatta mer personligt innehåll. Det blir spännande att se hur LinkedIn utvecklas utifrån vad användarna uppskattar mest. Men vi behöver väl knappast en till plattform för memes och middagsplaner?
Andra plattformar att ha koll på
Populära plattformar: Roblox, Telegram, Whatsapp, WeChat, X, Pinterest, Reddit, Quora, Twitch, Discord, Tumblr, Mastodon, Post, Spill.
Up-and-coming plattformar: Lemon8, Kick, Bluesky, Damus, RTRO, Gowalia.
Hur använder jag det här i min sociala medier-strategi?
Förhoppningsvis har du blivit klokare kring var du kan hitta din målgrupp och hur våra populäraste sociala medier kan hjälpa dig att fånga deras intresse. Men en sak är säker, och det är att en riktigt bra sociala medier-strategi inte går att kopiera. Den skräddarsys efter just ditt företags syfte och mål med den digitala närvaron. Känns det klurigt att få grepp om så kan du alltid höra av dig till oss så hjälper vi dig!