VAD VI ERBJUDER

Contentstrategi

En välplanerad contentstrategi är avgörande för att stärka ditt varumärke, etablera struktur och bygga långsiktiga relationer med din målgrupp. Genom en effektiv contentstrategi kan du säkerställa högkvalitativt innehåll som skapar mätbara resultat.

En strategi ger dig riktlinjer och en tydlig plan för hantering av ditt innehåll. På så sätt undviker du att skjuta från höften och lägga ned onödig tid på skrivande, fotografering och filmning som inte träffar rätt hos målgruppen. Oavsett din bransch och dina mål är det värdefullt att aktivt arbeta med ditt innehåll. Och det är en process som mår bra av att du involverar många avdelningar på företaget och låter kreativiteten flöda.

Många företag har redan börjat använda content marketing i någon form, men det är inte alltid arbetet vilar på en tydlig och utformad contentstrategi. Utan strategi finns risken att ditt innehåll inte lever upp till förväntningarna. En contentstrategi ger dig struktur och möjligheten att använda data för att fatta beslut. Genom att analysera verkliga siffror och data kan du stärka ditt varumärke och bygga långsiktiga relationer med din målgrupp genom innehåll som intresserar, skapar mervärde och ökar antalet leads.

Hitta din målgrupp

För att komma igång börjar du med att identifiera dina aktuella utmaningar och hur ditt innehåll kan komplettera din övriga marknadsföring. Du behöver också förstå din målgrupp – vilka de är, vilka intressen de har samt vilka kanaler och plattformar de använder. Vilka behov och utmaningar har de, och vad sitter vi på för kunskap, produkter och tjänster som kan underlätta för dem? Hur attraherar vi potentiella och nyblivna kunder samtidigt som vi skapar mervärde för de befintliga? Utifrån svaren på dessa frågor kan vi börja ta fram de olika personas som utgör dina viktigaste målgrupper.

Varumärkestonalitet

Nästa steg är att utveckla en tydlig tonalitet som representerar ditt företag. Detta inkluderar att använda dina värdeord och din vision i din kommunikation. Fundera på om din approach ska vara professionell, humoristisk, varm, kvalitetsinriktad eller något annat.

Rätt typ av innehåll

Nu är det dags att identifiera syftet med varje plattform du vill synas på, vad för slags innehåll som passar bäst och vilket mål detta innehåll ska uppnå. Syftet kan vara att öka medvetenheten, stärka företagskulturen, driva trafik, visa produkter eller attrahera nya kunder. Innehållets syfte kan vara att informera, inspirera, utbilda eller övertyga.

Paketering

Nästa steg är att bestämma hur innehållet ska paketeras. Vad kan vi lyfta till hemsidan, vad funkar som case eller white papers och vad gör sig bäst i rörlig form eller film? Skapa sedan en plan för när och var dessa innehåll ska publiceras. En bra hjälp inför detta arbete är att först göra en webb- och sökordsanalys, för att på så sätt få en tydligare bild av hur vi prickar rätt.

Uppföljning och granskning

Men arbetet är inte slut där. Det avslutande, och nog så viktiga, steget är att mäta, analysera och ta fram statistik över det content vi producerar och publicerar. Genom denna uppföljning och granskning ser vi vad som funkat bra respektive sämre, och har möjlighet att justera och anpassa det framtida arbetet. För att nå önskat resultat med sin contentstrategi krävs långsiktighet, lyhördhet och förmåga att ställa om när det behövs.

Känns det krångligt? Lugn, vi på Glory Days är specialister på just content marketing, och hjälper dig gärna att utforma en contentstrategi anpassad efter just ditt företags behov som du kan arbeta utifrån. Kontakta oss här nedan, så tar vi det därifrån.

Vill du veta mer?

Fyll i dina uppgifter och vad du önskar hjälp med så
blir du kontaktad av någon av våra duktiga strateger.





    I vår integritetspolicy kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.