Redaktionellt innehåll
Redaktionellt innehåll utgör själva hjärtat i content marketing och har sina rötter i journalistikens värld. Vad som verkligen särskiljer det från den traditionella reklamen och copywriting är dess användning av journalistiska tekniker för att skapa berättelser och dela information med en bredare publik.
Många användningsområden
Redaktionellt innehåll kan användas på många sätt: print, nyhetsbrev och bloggar är vanliga exempel, men det kan också inkludera podcasts, videor och andra digitala medier. Det viktiga är att innehållet är relevant och intressant för läsaren, oavsett om det handlar om en ny produktlansering, en fördjupning av ett ämne eller en personlig berättelse.
Texter som bygger förtroende
Till skillnad från copywriting handlar den redaktionella texten inte om att övertyga och sälja. Tvärtom ligger fokus på att bygga upp förtroende och trovärdighet genom att dela relevant information som inspirerar, underhåller eller engagerar – kort sagt något som ger ett mervärde till läsaren.
I kombination med SEO
Genom att kombinera redaktionellt skrivande med SEO kan innehållet både bli trovärdigt och intressant att läsa, samtidigt som det fyller ytterligare ett syfte – nämligen att ranka högt upp bland sökresultaten på Google. Genom att välja rätt sökord och sökfraser gör du det lättare för din målgrupp att hitta till ditt innehåll, och på sikt öka trafiken till din webbplats och stärka ditt varumärkes online-närvaro och position som experter inom just din bransch.
På Glory Days arbetar både journalister och kommunikatörer som tillsammans har förmågan att skapa både engagerande och konverterande innehåll som når ut till målgruppen. Vi arbetar nära våra kunder för att ständigt vara à jour med deras behov och mål, och använder vår expertis inom både journalistik och marknadsföring för att ta fram innehåll som inspirerar, informerar – och konverterar.
Vill du veta mer?
Fyll i dina uppgifter och vad du önskar hjälp med så
blir du kontaktad av någon av våra duktiga strateger.