Content Chaos: Navigating the Path to Engagement. Just precis så var titeln på den konferens som jag (Oscar) förra veckan deltog på i New York. Konferensen arrangerades av Swedish Contents motsvarighet i USA: The Content Council. Enkelt översatt handlade det om hur man skapar engagemang med sitt innehåll och sin content marketing. Konferensen var en del av en medlemsresa som Swedish Content arrangerade och med på den var representanter från totalt åtta svenska content-byråer.
Keynote speakers på konferensen var Arianna Huffington, grundare av Huffington Post och Sterling Proffer, Head of Digital på VICE Media. Båda gjorde intressanta och strålande framträdanden, men jag vill nog ändå framhålla de olika paneldebatterna och case-presentationerna som intressantast. Jag tänker inte försöka sammanfatta hela konferensen här, dels för att det finns risk att bli för långdragen, men också för att The Content Council har gjort det mycket bättre här. Dock vill jag lyfta tre citat som jag plitade ner i mitt anteckningsblock under konferensen:
”Plan on be spontaneous”
Apropå att ha förberedda inlägg för sina sociala medier i händelse av en viss situation (som man med stor sannolikhet kan förutse, t.ex. att ett visst lag skall vinna SHL).
”Don’t be Van Gogh”
Bra tavlor – dålig distribution. Att jämföra med att producera bra innehåll men inte ha förmågan att få ut det i rätt kanaler och nå sin målgrupp.
”Publishing is a verb, not a media platform”
Ibland stirrar vi oss helt enkelt blinda på en och samma kanal.
Efter att konferensen slutat på tisdagen var det dags för studiebesök. Det första hos MXM som bland annat har flera stora bilmärken och matjätten Kraft som kunder. Det andra var hos McMurry/TMG, som är en sammanslagning av McMurry och TMG som båda var pionjärer inom content marketing i USA och idag är världens största content-byrå (deras arbetsgrupp för en kund är större än den största svenska content-byrån). Sista studiebesöket var på Wall Street Journals Custom Studios. Ett klassiskt mediahus som vill ta en del av content marketing-kakan. USA:s svar på Stampen?
Självklart hann vi med att njuta av New Yorks puls och nöjesutbud också. Höjdpunkten var absolut den gemensamma middagen på svensken Marcus Samuelssons restaurang Red Rooster i Harlem. Jag hoppas verkligen att Swedish Content arrangerar fler resor som denna. Visst var det kanske extra roligt att det var just i NYC, men å andra sidan var det sällskapet (intressanta diskussioner med härliga branschkollegor) och innehållet (som alltid) som gjorde resan till 10 av 10 poäng.
Kommentarsfältet är avstängt.