Från kvantitet till kvalitet
Så hjälpte vi Ancon att gå från många, men svaga, leads till färre men betydligt mer värdefulla – och samtidigt sänka kostnaden per lead med över 80 %.
Ancon
Uppdrag
Leadsgenerering
minskning i CPL.
På mindre än tre månader minskade vi kostnader per lead med över 80%.
Rätt kunder till rätt kostnad
Ancon är en innovativ leverantör av moderna kassasystem, specialiserade för barer och restauranger. De hade tidigare haft framgångar på Meta med ett stort inflöde av leads, men kvaliteten brast. Vårt uppdrag blev därför att leverera ett visst antal leads till rätt kostnad – utan att tumma på kvaliteten.
Hypotesdriven optimering
Vi började med en djupanalys av Ancons tidigare insatser, resultat och målgrupper. Därefter tog vi fram hypoteser för innehåll, målgrupper och målsidor som vi testade löpande via A/B-testning. Innehållet blev en mix av användargenererat material, produktfokus och en unik kombination av humor och säljdrivande grafik och copy.
Resultat som överträffade förväntningarna
På mindre än tre månader minskade vi kostnaden per lead med över 80 %. Klickfrekvensen låg i snitt över 4 %, i vissa fall ända upp till 9 %, långt över Metas genomsnitt. Och viktigast av allt: leadsen höll en kvalitet som vida överträffade kundens tidigare resultat.