Färgernas betydelse i din marknadsföring

Som nyfödda kan vi bara se svart, vitt och grått. När vi blir runt fem veckor så är rött den första färgen vi ser. Det är först när vi är cirka fem månader som vi äntligen kan se alla färger – och det är då färg börjar få mening och sammanhang. Varje färg har en positiv och negativ association, beroende på vilken ton eller nyans du använder. Med rätt färgval i din marknadsföring kan du öka konverteringen och till och med påverka målgruppens humör och sinnesstämning.

Färgpsykologi är ett forskningsområde som undersöker hur färg påverkar vårt beteende och beslutsfattande. Färgpsykologi inom marknadsföring kan vara avgörande för hur köpare uppfattar ett varumärke. När du ska bestämma dig för vilken personlighet ditt varumärke ska ha, så behöver du därför noggrant tänka igenom dina färgval. Och du behöver släppa dina personliga preferenser – och tänka bredare.

Här kommer en crash course i hur olika färger påverkar oss, i det vardagliga livet och framför allt inom marknadsföring.

Grönt

Du kanske har hört att grön väggfärg bidrar med lugn och harmoni? Detta gäller även inom marknadsföring. Grönt bidrar med en känsla av lugn, hälsa, kraft och natur. Färgen är också väldigt effektiv för att lyfta och förstärka miljöfrågor. Ett tydligt exempel på detta är när McDonald’s valde att byta bakgrundsfärg i logotypen från röd till grön bakgrund i Europa. Detta enbart för att framstå som mer miljömedvetna för en miljömedveten målgrupp.

Positiva associationer: Förnyelse, tillväxt och ekologiskt.
Negativa associationer: Illamående, girighet och tristess.
Kända varumärken som använder grönt: Starbucks, Spotify och John Deere.

färgpsykologi – grönt

Gult

Gult är fult, tänker du? Nej då. Det är en glad färg som främjar optimism. Gult är ofta associerat med kreativitet, nyfikenhet och optimism. Om du använder gult i din visuella identitet och marknadsföring kan det ge ditt varumärke en känsla av lekfullhet och livlighet. Tänk dock på att använda rätt nyans och ton av gult. Detta är extra viktigt för denna färg eftersom det annars kan associeras med aggressivitet och fara.

Positiva associationer: Optimism, kreativitet och lekfullhet.
Negativa associationer: Frustration, rädsla och fara.
Kända varumärken som använder gult: McDonald’s, Ikea och Nikon.

Orange

Orange är en färg som, likt sin släkting gul, betraktas som varm och lekfull. Den är uppseendeväckande och sticker ut och fungerar därför utmärkt som primär färg. Orange är också den färg flest personer associerar med ”billigt”, vilket kan vara effektivt eller riskabelt beroende på vilken approach ditt företag vill ha. Mörkare toner av orange kan också bli förknippat med höst och natur.

Positiva associationer: Entusiasm, självförtroende och värme.
Negativa associationer: Frustration, omogenhet och obehag.
Kända varumärken som använder orange: Amazon, Harley-Davidson och Nickelodeon.

Rött

Rött är som sagt den första färgen vi ser som barn. Det är en kraftfull och stark färg som triggar starka känslor, både positiva och negativa. Det är en aptitretande färg, vilket är en anledning till varför många snabbmatskedjor använder den. Den ökar också pulsen och bidrar med en känsla av att något är brådskande. Rött är alltså en effektiv färg för försäljning och call to action-budskap.

Positiva associationer: Kraft, passion och energi.
Negativa associationer: Fara, ilska och aggressivitet.
Kända varumärken som använder rött: Coca-Cola, Burger King och Youtube.

Rosa

Rosa är en av de mest positiva, kreativa och glada färgerna. En ljusare nyans av rosa kan också vara lugnande och används t.ex. i fängelser för att lugna fångarna – eller i motståndarnas omklädningsrum för att göra spelarna mer passiva. Rosa har länge använts för att locka yngre kvinnor. Detta kommer från stenåldern (ja, nästan) då tjejer lekte med rosa och killar med blått. Den senaste tiden har färgen dock alltmer börjat användas för könsneutrala produkter som t.ex. sportartiklar.

Positiva associationer: Passion, omtänksamhet och värme.
Negativa associationer: Impulsivitet, chockerande och omogenhet.
Kända varumärken som använder rosa: T-Mobile, Barbie och Cosmopolitan.

Lila

Lila är starkt förknippat med mod, kungligheter, mystik och respekt. Den kan ha en lugnande effekt, stimulera problemlösning och öka kreativiteten. Lila är en av de mest populära färgerna bland kvinnor, just därför används den för bland annat skönhetsprodukter. En ljusare ton av lila kan vara tilltalande, medan en mörkare ton kan leda till tankar om ledsamhet och frustration. Just därför anser många att lila bör användas med försiktighet.

Positiva associationer: Spiritualitet, helighet, kunglighet, kreativitet.
Negativa associationer: Förfall, frustration, ledsamhet.
Kända varumärken som använder lila: Yahoo!, Taco Bell och FedEx.

färgpsykologi – blått

Blått

Blått är en färg som kan uttrycka en drös med känslor. Den ger en känsla av säkerhet och kan till och med stimulera produktiviteten. Till skillnad från rött så begränsar blått aptiten. Du kanske har uppmärksammat att blått i stor utsträckning används inom hälso-, finans- och teknikbranschen? Detta är den absolut mest använda färgen i företagsvärlden eftersom den symboliserar tillit, lugn och kunskap. Blått är dessutom en färg som tilltalar både män och kvinnor.

Positiva associationer: Tillit, lojalitet, säkerhet, intelligens och lugn.
Negativa associationer: Kylighet, okänslighet, oaptitlighet och depression.
Kända varumärken som använder blått: Facebook, American Express och Oral-B.

Vitt

Om vitt och svart är färger eller inte är en het potatis. Om vi skulle fråga en forskare så skulle hen nog säga nej. Men här utgår vi från att det är det eftersom båda är så pass viktiga inom marknadsföring. Vitt är den ljusaste ”färgen” och symboliserar renhet, oskuldsfullhet och integritet. Den fungerar utmärkt som en bakgrund, komplement- eller accentfärg och kan bidra med en luftig känsla. Det finns 1 000 nyanser av vitt där varje nyans bidrar med olika känslor i olika sammanhang och kombinationer, se därför till att välja rätt.

Positiva associationer: Enkelhet, renhet, klarhet.
Negativa associationer: Tomhet, isolering, sterilt.
Kända varumärken som använder vitt: Adidas, Apple och Sony.

färgpsykologi – vitt

Svart

Svart är det nya svarta. Det är en färg som de senaste åren fått stort genomslag, mycket i och med den minimalistiska trenden. Logotyper och grafiska profiler har blivit förenklade och där det svarta blivit mer framträdande i sin enkelhet. Och det är en bra färg för att bidra med en lyxig och minimaliskt känsla. Det är också en färg som tacksamt går att kombinera med färgbakgrunder och andra mer lekfulla detaljer. Det är ingen slump att flera mode- och teknikjättar använder sig av svart och vitt som primär färg.

Positiva associationer: Elegans, lyx och sofistikation.
Negativa associationer: Ondska, förtryck och rädsla.
Kända varumärken som använder svart: Nespresso, Nike och Chanel.

Brunt

Jag vet vad du tänker. Tråkigt och gammeldags? Kanske 70-tal? Eller kanske har du andra roliga associationer? Faktum är att brunt framkallar snarlika känslor som grönt. Vad tänker du t.ex. när du ser naturbrunt papper? Jo, ekologiskt och naturligt! Brunt väcker också känslor av styrka och trovärdighet. Det är en bra sekundär färg som skapar en helhet med rätt kombinationer. Brunt gör sig extra bra i en tonad nyans tillsammans med andra ljusa färger. Tänk därför på att det är viktigt med rätt nyans och ton – annars kan det bli väldigt fel och ”dassigt” i dubbel bemärkelse.

Positiva associationer: Värme, naturligt, trovärdigt.
Negativa associationer: Smutsigt, osofistikerat, tungt.
Kända varumärken som använder brunt: M&M’s, UPS och Louis Vuitton.

 

Tänk på att…

Färgassociationer kan vara väldigt personliga. Det kan t.ex. vara något från vår barndom som får oss att tycka om en viss färg extra mycket – eller extra lite. Just därför är det såklart svårt att veta vilken färg varje enskild person gillar. För att ta reda på vad just din målgrupp gillar kan du undersöka saken genom en målgruppsanalys. Men det är ett helt annat blogginlägg.

 

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.