Micro-moments

Micro-moments – så fångar du din målgrupp

Sedan smartphones kom in i våra liv så har vårt surfbeteende förändrats. Vi tar upp telefonen så fort tillfälle ges, även om tillfället i fråga är kort. Det är dessa stunder som Google så fyndigt kallar för micro-moments. Även om micro-moments inte är någon nyhet, så är de mer aktuella än någonsin.

Micro-moments är alltså de tillfällen då vi snabbt agerar på våra behov genom att vilja ha information från vår smartphone i just detta ögonblick. Vi är mer otåliga än någonsin och vill kunna agera på våra behov direkt när de uppstår. Detta betyder dock inte att vi tar förhastade beslut. Att information finns så pass tillgänglig gör att vi konsumenter sällan går någonstans eller köper något utan att ha tagit reda på information kring produkten, tjänsten eller destinationen i förväg.

Men vi vill inte bara ta reda på information om produkten eller tjänsten i fråga utan även var vi kan hitta den precis just nu – våra sökningar med texten “nära mig nu”, “öppet nu” och liknande har nämligen fått ett rejält uppsving de senaste åren. Detta gäller både små och stora beslut – när det kommer till sommarens semesterresa, kvällens restaurangbesök eller vid köp av ny bil eller nya sneakers.

Micro-moments

Google delar upp micro-moments i fyra olika kategorier:

I-want-to-know moments

När man vill ha mer information. Människor är nyfikna av sig och vill veta vissa saker direkt även när man är långt ifrån ett köpbeslut. Ska man till exempel köpa ny tv eller ny cykel vill man ofta i ett första steg jämföra för att se vad som passar en bäst. Vill du, som marknadsförare, fånga din målgrupp här så är det viktigt att du har enkel, relevant information på din webbplats och att sidan laddas snabb när någon väl klickar på den.

I-want-to-go moments

När man vill ha något i närheten. Det kan handla om något man behöver köpa direkt, var närmsta busshållplats ligger eller det bästa burgarhaket i området där man befinner dig. För att fånga en målgrupp här så är det viktigt att de kan hitta dig via Google Maps. Har du en fysisk butik men inte ett Google My Business-konto är det läge att skaffa det!

I-want-to-do moments

När man vill göra något. I dessa stunder är man ute efter instruktioner på hur man gör något, så som tutorials på hur man spelar gitarr, byter däck på bilen eller gör en håruppsättning. För att fånga målgruppen här så bör du tillhandahålla enkla, pedagogiska videos eller instruktionstexter.

I-want-to-buy moments

När man är redo att köpa. Nu bränns det! Här är konverteringen nära, och det är här som det är lättast att fånga kunden. Det viktiga i detta skede att ha tydliga priser, information och köpknappar som gör det enkelt för den som är redo att shoppa. Kunder idag bryr sig inte så mycket om vem som tillhandahåller produkten eller tjänsten de är ute efter – bara att den finns tillgänglig precis när de vill ha den.

Utmaningen för dig som vill marknadsföra ditt företag är att se till så att potentiella kunder hittar svaren de söker så fort som möjligt. Det är då det kan finnas en möjlighet att fånga kundens uppmärksamhet och skapa konvertering. Det kan låta krångligt men det fina i kråksången är att det finns helt andra möjligheter att skapa erbjudanden till sina kunder idag jämfört med förr.

Idag kan man skapa ett digitalt erbjudande som gäller i bara några timmar, jämfört med förr när man var tvungen att trycka upp sina budskap. Detta utgör en helt annan flexibilitet och en kampanj kan till och med ändras under tiden den pågår.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.