sökoptimering

Sökoptimera din webbplats i 5 smidiga steg

[:sv]SEO, sökmotoroptimering, sökordsoptimering eller sökoptimering… kärt barn har många namn. Oavsett vilket begrepp du använder så är syftet detsamma – att rankas högre på Google och få fler besökare till din webbplats. Vi förstår att SEO kan kännas som en svårnavigerad djungel, men det går att nå bra resultat med relativt enkla redaktionella medel.

Här ska vi försöka räta ut några frågetecken och sträcka ut en hjälpande hand som guidar dig en bit in i snårskogen av sökord, metabeskrivningar och länkar. Denna guide handlar med andra ord om den redaktionella delen av SEO-arbetet, även kallat on-page SEO.

1. Nyckelord

Första steget är att identifiera vilka ord dina potentiella kunder kan tänkas söka på för att hitta ditt innehåll. Det kan hända att de använder uttryck som inte alls är de senaste fräsiga branschuttrycken eller benämningarna på din produkt eller tjänst. Ha dessa skillnader i sökbeteende i åtanke när du sedan skriver ditt innehåll.

Ta fram relevanta nyckelord i exempelvis Keyword Planner i Google Ads. Här kan du söka på ord och se statistik för orden/fraserna, hur mycket de visas, hur stor konkurrens de har och var i SERP:en de hamnar.

Undvik:

  • Att använda samma nyckelord på flera sidor.
  • Att kopiera text från andra sidor. Det är ett stort no-no!
  • Irrelevanta sökord för målgruppen.

2. Titlar och rubriker

Title-taggen/SEO-titeln ska berätta om ämnet på din sida. Välj en titel (max 64 tecken) som låter naturlig och förmedlar innehållet på ett bra sätt, gärna med nyckelordet snyggt invävt.

Detsamma kan sägas om rubrikerna i själva texten. Dessa bör vara ”lagom” långa och ge en rättvisande bild av innehållet. Kan du få med nyckelordet i huvudrubriken (H1) samt underrubrikerna (H2, H3 osv) så är det toppen.

Undvik:

  • Titlar som inte har med innehållet att göra.
  • Samma titel på flera olika sidor.
  • Extremt långa och svårbegripliga titlar.
  • Att fylla titeltaggarna med onödiga sökord.
  • Att inte ha några underrubriker vid längre texter – eller alltför många vid kortare.

3. Metabeskrivning och URL

Metabeskrivningen är det korta textstycke som syns i Google-resultatet. Ett par meningar lång sammanfattning av vad sidan handlar om som får läsaren att vilja klicka sig vidare. Bör vara ”lagom” lång för att visas helt i sökresultatet (d.v.s. ej över 156 tecken), innehålla nyckelordet på ett naturligt sätt i inledningen samt ge den information användarna behöver för att avgöra om sidan är relevant för dem. Detta rankas du inte på men det kan öka din CTR (klickfrekvens) med en tilltalande beskrivning. Och du, även här är det viktigt med en unik beskrivning för varje sida.

Vad gäller sidans page path (URL) ska den vara tydlig och gärna innehålla nyckelordet. Kortare rankar högre än långa. Webbadressen bör vara enkel och förmedla information om innehållet. Det skapar också mer lättanvända webbadresser för den som vill länka innehållet vidare.

Undvik:

  • En irrelevant beskrivning av sidan.
  • Generiska beskrivningar som ”Detta är en webbsida om..” eller ”Sida om kläder…” eller sidnamn som ”page 1”.
  • Att fylla beskrivningen med enbart sökord.
  • Att kopiera hela dokumentets innehåll till beskrivningen.
  • Att använda samma beskrivning till flera sidor.
  • Långa webbadresser med onödiga parametrar.
  • Å, ä, ö eller specialtecken eller för många sökord i URL:en.

4. Bilder

Ja, bilderna påverkar också sökresultatet. Ange ett beskrivande filnamn och en alt-text för bilderna på sidan. Istället för namn som ”Bild1”, ”Image_35” bör du beskriva vad bilden faktiskt föreställer samt gärna innehålla nyckelordet. Detta underlättar dels för användare som använder hjälpteknik som skärmläsare, dels vid länkning och dels vid bildsökning via Google. Filnamn och alt-texter funkar bäst om de är korta och beskrivande.

Undvik:

  • Generiska eller väldigt långa filnamn.
  • Långa alt-texter fyllda av sökord.
  • Å, ä, ö och blanksteg i bildnamnet. Det kan medföra att bilden inte visas i vissa webbläsare.

5. Länkar

Två typer av länkning påverkar din webbsidas ranking:

Länkar PÅ egna sajten: Genom att länka till interna och externa sidor med relevant innehåll underlättar du för läsaren att hitta mer information i ämnet. Det ger också en indikation till sökmotorerna att ditt innehåll och den länkade sidan handlar om samma sak. Använd en kortfattad, beskrivande ankartext som berättar vad de länkade sidorna handlar om.

Undvik:

  • Generisk ankartext, t.ex. ”Sida”, ”Artikel” eller ”Klicka här”.
  • Den länkade sidans webbadress.
  • Text som inte passar till innehållet på den länkade sidan.
  • Långa ankartexter fulla av sökord.
  • Onödiga länkar. 

Länkar TILL egna sajten: En viktig faktor i att synas bra i det organiska söket är hemsidans rykte. Ett gott rykte byggs genom att andra sidor tipsar om sidan, precis på samma sätt som människor som tipsar varandra om en restaurang eller butik genom att berätta för varandra. Därför är det viktigt att få andra webbplatsägare att vilja länka till din sida. Detta kan exempelvis göras genom ett bra innehåll som attraherar organisk spridning eller samarbeten med relevanta sidor eller kunder.

Och slutligen…

Glöm inte att det viktigaste alltid är ett bra och tilltalande innehåll. Satsa därför på intressanta, välskrivna och läsbara texter i första hand, gärna med synonymer till ditt sökord. Sökmotorer ser sambanden och premierar sånt som är av nytta för läsaren.

Sökmotorerna uppskattar dessutom textmängder på över 300 ord, sökordsdensitet på under 2 procent samt att du inte kopierat innehåll.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.