Nyhetsbrev

10 tips för ett bra nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan vara en riktigt effektiv marknadsföringskanal. Med regelbundna utskick får du en bra möjlighet att komma nära din målgrupp och hålla en kontinuerlig kontakt med den. Tyvärr skickas sorgligt många nyhetsbrev rakt i papperskorgen av mottagaren. Här är 10 tips för att undvika att hamna just där.

1. Vänta inte med det viktigaste

Som avsändare har man en önsketanke om att mottagaren kommer scrolla igenom hela nyhetsbrevet, och att man därför kan vänta med det viktigaste till sist. Men du har inte råd att chansa. Tiden för att locka till sig läsarens intresse är knapp och du bör därför börja med det viktigaste först. Mottagaren behöver veta vad hen kan förvänta sig på en gång.

2. Vikten av rätt ämnesrad

Förutom att namnet på dig som avsändare är av största vikt när mottagaren tar beslut om hen ska öppna nyhetsbrevet eller inte, så är såklart även ämnesraden och pre-headern det. Som jag beskrev i punkten ovan handlar det om att snabbt förmedla det viktigaste – och vad är det första mottagaren ser? Jo, ämnesrad och pre-header. Tänk på att hålla dig kort och koncis i ämnesraden och försök hitta en bra balans mellan att väcka nyfikenhet och att vara tydlig. Behöver du komplettera ditt budskap? Ta vara på pre-headern.

3. Innehåll på mottagarens villkor

Som i all content marketing handlar nyhetsbrev om att dela med sig av innehåll på mottagarens villkor. Du behöver hitta beröringspunkten mellan din målgrupps intresse och det du vill säga. Till detta hör också att du behöver hitta en bra balans mellan content och sälj, ska vi säga 90% content och 10% säljande?

Eftersom allt inte är intressant för alla så bör du utnyttja funktionen där du kan segmentera prenumeranter i olika listor. På så vis blir varje utskick relevant för varje enskild prenumerant.

4. Unikhet

Varför ska man prenumerera på ditt nyhetsbrev? Mottagaren behöver känna att det finns ett värde i att signa upp och sedan fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Kan du bjussa på erbjudanden som är unika för just prenumeranter? En förhandsvisning av en nyhet? Tips som mottagaren inte klarar sig utan? Se till att hitta någon typ av mervärde som gör att mottagaren känner att hen bara måste ha dina nyhetsbrev.

5. Regelbundenhet

Precis som med content marketing i stort behöver det finnas en regelbundenhet i innehållet du delar med dig av. Det som kan vara klurigt är den hårfina gränsen mellan att du uppfattas som spammig och att du skickar så sällan att dina kunder hinner glömma bort dig. Det finns ingen generell regel för hur frekvent du bör vara, det hänger bland annat på syftet med dina utskick, vilken bransch du befinner dig i och framför allt hur ofta du faktiskt har något att säga. Testa dig fram och ge det lite tid.

6. Användarvänlig upplevelse för konvertering

Vad vill du att läsaren ska göra när hen läser ditt nyhetsbrev? Oavsett vad så bör du göra processen mot konvertering enkel. Ska du skicka läsaren vidare till din webbplats så se till att stegen är få och smidiga samt att landningssidan laddar snabbt. Glöm såklart inte att se till att nyhetsbrevet (och platsen du länkar till) är anpassat för mobil.

7. Testa, följ upp och mät

Såklart vill man att ens nyhetsbrev ska vara oemotståndliga och visa goda resultat från start, men det krävs för det mesta en hel del testande innan du är där. Laborera för att ta reda på vad som fungerar bra och mindre bra. Du kan köra A/B-tester med olika rubriker, tonalitet, innehåll, frekvens och klockslag för att sedan analysera resultatet. Och sedan optimera utskicken.

8. Den röda tråden

Nyhetsbrevet är förhoppningsvis bara en av flera delar i din contentstrategi. Se till att det är integrerat med din övriga marknadsföring och att den rimmar med hur det ser ut i andra kanaler. Detta för att skapa igenkänning och hålla en röd tråd genom all din marknadsföring. Det ska vara tydligt att det är ditt företag som kommunicerar, eller hur?

9. Ha koll på dataskyddsförordningen

Har vi inte pratat nog om GDPR kanske du tänker. Möjligtvis. Men faktum kvarstår: det är viktigt att du håller dig på rätt sida lagen när det kommer till personuppgifter och vem du skickar dina nyhetsbrev till.   

10. Låt mottagaren tacka för sig

Även om målet med dina nyhetsbrev är att du ska behålla kunder och håva in nya, så är det tyvärr nödvändigt att det är enkelt för prenumeranten att avregistrera sig från dina utskick. Vi vet, supertråkigt. Men du vill inte ha de där otacksamma mejlen från prenumeranter som slitit sig i håret av letandet efter länken för avregistrering.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.