Vilka trender inom content marketing kommer vi se under 2023? Med några dagar kvar på det här året kan du börja planera i tid för att putta din marknadsföring i rätt riktning framåt. Så nu – häng med in i framtiden!
Marknadsföring är ständigt under utveckling. Flera av följande strategier känner du förmodligen igen sedan tidigare, men kanske behöver twista till. Generellt dras digital marknadsföring och trender inom content marketing mer och mer mot användarvänlighet och att tydligt möta kundens behov – precis som sig bör.
Långvariga branding-samarbeten
Ett trovärdigt, känt ansikte som ambassadör för ett varumärke kan bli riktigt effektiv marknadsföring. Vi vill understryka ordet trovärdigt, för det är inte särskilt svårt att hitta en person som mot betalning gärna pratar gott om ett varumärke, men att hitta någon som gör det med äkthet är desto svårare. Med långvariga samarbeten ökar trovärdigheten till skillnad från stötinsatser av flera olika profiler. Långsiktighet är som bekant ett nyckelord inom content marketing. Ett bra exempel på hur vi själva jobbar med det är genom Stadiums (och Asics) samarbete med Clara Henry.
Rörligt, rörligt, rörligt – trenden inom content marketing som håller sig
Visst, vi har redan lovprisat det rörliga mediet i otaliga blogginlägg. Men det tåls att upprepas, eftersom rörligt förblir en viktig pusselbit inom content marketing. TikTok är det perfekta exemplet. Hur snabbt blev inte appen en självklar del av vårt digitala landskap? TikTok har vuxit sig så pass stort att Medieakademin nu för första gången tagit upp dem i sin mätning ”Maktbarometern”. Detta tillsammans med Youtube, Facebook och andra digitala tungviktare. TikTok har smittat av sig på Instagram reels. Tillsammans driver de upp det rörliga mediet till ännu högre nivåer, än till exempel statiska SoMe-inlägg. Googles Senior VP sa även tidigare i år att TikTok börjat äta upp delar av Googles Search och Maps-delar bland Gen Z-användare.
2021 var Youtube mest använt av alla sociala medier. TikTok och Youtube – med den duon fångar du in nästan samtliga målgrupper och konsumenter. Ett bevis på kraften med rörlig content marketing.
Relevans = nyckeln till lyckad content marketing 2023
Just det, relevansen i det du skapar blir också än mer betydelsefullt under 2023. Kvalité före kvantitet, om en så vill. Bland flodvågor av blogginlägg, Youtube-produktioner och LinkedIn-länkar gäller det att sticka ut från konkurrenterna. Det gör du inte genom att kopiera och skapa samma slags innehåll. Ditt content måste fokusera på skärpa och relevans, inte volymerna på det du producerar. Både Google och användare märker idag om innehållet ekar tomt och inte kommunicerar kvalité. Googles senaste algoritmuppdatering Helpful Content lanserades i september av just den anledningen. Bra SEO-texter, snabba landningssidor och fokus på relevans är viktigare än någonsin.
UGC
Yes, User Generated Content spådde vi redan häromåret som en viktig trend för content marketing. Detsamma gäller för 2023. All typ av innehåll som inte skapas av företag utan av användare själva är väldigt enkel att inkludera i din marknadsföring. Konsumenter är betydligt mer benägna att lita på användargenererat content än innehåll skapat av företag. Inkludera UGC direkt, om du inte redan gjort det. Tacka oss kan du göra senare.
UX
Ännu en bekantskap sedan tidigare. User Experience, användarvänlighet, blir minst lika viktig för din content marketing som tidigare. Redan nu blir nischade roller som UX Writer och interaktionsdesigner mer och mer vanliga, och fortsätter in i 2023. Fokus riktas allt mer på användarvänlighet. Hur din sida interagerar med användaren och vilka hjälpmedel du behöver för att optimera UX. Allt för att kunna ge bästa möjliga kundupplevelse.
Flexibel content marketing
Trender kommer och går, även under ett år. Det som tycktes vara ristat i sten i februari kan vara akterseglat i september. Även med en genomarbetad strategi är det viktigt att vara agil och omställningsbar, när marknaden kräver det. Lås inte enbart upp dig i enstaka jättestora projekt. Och var alltid mottaglig för användares feedback, som du kan använda för vidareutveckling.
Uppdatera befintligt content!
Flexibelt var ordet, som sagt. Sökmotorer och algoritmer finjusteras och uppdateras regelbundet, därför bör du göra detsamma med ditt content. Framförallt när det gäller text. Utöver högre träffar på Google genererar relevant innehåll större chans att besökare direkt hittar det de eftersöker hos dig. Regelbunden uppdatering av hemsida och SEO signalerar att ni är alerta, aktuella och i framkant på den digitala marknaden. Exakt de signalerna du vill skicka ut.
En snabb sammanfattning av trender inom content marketing:
- Samarbeten: En känd person som signalerar trovärdighet är värd sin vikt i guld.
- Rörligt material: Rörligt innehåll går att publicera på nästan alla dagens plattformar. Content-guld!
- Relevans i innehållet: Relevansen har aldrig varit lika relevant som 2023!
- Möt dina användare: Användarvänligt, användarskapat innehåll och följsam marknadsföring. En tung trio.
- Uppdaterat innehåll för bättre content: Skriv om och finputsa texter, utifrån sökmotorers uppdateringar och utveckling.
1 kommentar