Gör content av ert hållbarhetsarbete – så kommer du igång

Varje dag matas vi med rapporter om klimatförändringar, naturkatastrofer och andra händelser kopplade till att vår värld sakta men säkert bryts ned. Har din marknadsavdelning inte börjat fundera på hur ni kommunicerar varumärkets hållbarhetsarbete är det hög tid att börja.

Konsumenter idag är medvetna och ställer krav på att företag ska ha insikt om vilken påverkan deras verksamhet har på miljö och arbetsförhållanden. Det är också en viktig del i varje företags varumärkesarbete, att vara en attraktiv arbetsgivare som prioriterar både sina anställda och miljöfrågor.

Hållbarhetskommunikation kan bestå av flera olika delar och kan med fördel byggas upp på olika sätt.

En dedikerad hållbarhetssida på webbplatsen bör idag anses som en hygienfaktor och ett måste för alla som aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor. Utöver det kan en hållbarhetsrapport i både tryckt och digital form addera en känsla av ansvarstagande, där man också tar chansen att visa hur man bedriver sitt arbete mer konkret. Finns det möjlighet att vara kreativ är digitala uttag alltid ett bra sätt att på ett snabbt och lättfattligt sätt förklara för sin målgrupp var man valt att lägga fokus på hållbarhetsarbetet och hur man gått till väga.

I tider då greenwashing är ett etablerat begrepp är det dock viktigt att man är transparent och ärlig med sin kommunikation och hellre börjar smått och tydliggör planen som ska leda till målen, än kommunicerar något som inte håller hela vägen.

Glory Days kund AJ Produkter började för tre år sedan fokusera mer på sin årliga hållbarhetsrapport. Från att ha varit en klassisk pdf med mycket text och siffror, till att bli en trycksak med fokus på att lättillgängligt kommunicera deras viktiga arbete med att hela tiden arbeta för att bli mer hållbara inom sitt erbjudande och i sin verksamhet.

Genom att välja några fokusområden från rapporten och göra ut dessa i digitala versioner går det också att direkt och enkelt kommunicera direkt till kund. Ett subtilt sätt att lyfta sitt hållbarhetsarbete och visa att det är en integrerad del av företagets arbete.

Frågor att besvara för att komma igång:

  1. Vilka tre hållbarhetsåtgärder är ni stoltast över på företaget?
  2. Vilka effekter har de åtgärderna på a) er verksamhet b) omvärlden?
  3. Kan du sammanfatta punkt 1 och 2 på ett lättbegripligt och intressant sätt?

 

Sätt igång! Eller hör av dig så hjälper vi dig på vägen.






     

     

     

    Skriv en kommentar

    Din e-post kommer inte bli publicerad.