Så använder vi AI + gissa kunden!

Nej, det här är inte ännu ett inlägg om hur fantastiskt det är med AI, hur det funkar, hur framtiden kommer se ut eller varför vi byråer behövs – trots allt. Däremot är det ett inlägg om hur vi på Glory Days mer och mer använder AI som ett verktyg bland många andra – och kanske kan det inspirera dig att göra detsamma.

Det som tidigare förknippats med hel- eller halvläskiga robotar blir mer och mer tillgängligt för alla. Antalet verktyg att använda för att autogenerera text och bild förökar sig snabbt och det är svårt att ha koll på alla. Men MidJourney är ett av de tidigaste och största när det kommer till att skapa bilder.

Som kreatör är det oerhört spännande – nästan överväldigande – och känslan kan jämföras med att använda filter i Photoshop första gången. Eller när Microsoft lanserade nya WordArt-effekter i Word. Att AI kommer bli en del av verktygslådan råder det inget tvivel om, och vi kommer kontinuerligt upptäcka nya användningsområden. Här är några exempel på hur vi på Glory Days idag använder AI för att skapa bilder.

Så använder vi på Glory Days AI

Inspiration
Med AI tillåts vi på ett väldigt lekfullt och lätt sätt skapa egen inspiration genom att generera bilder med ett specifikt tema, genre, färg, form, tidsera, bransch, produkt, stil etc. Parametrarna – och framförallt kombinationerna – är oändliga.

Visualisering
Att visualisera en idé vi har i huvudet för en kollega, en kund eller sig själv kan vara utmanande och tidsödande. Det blir inte sällan en handritad skiss, ett mischmasch av stockbilder eller alldeles för långa texter öppna för tolkning. Med kunskap och förståelse för hur tex MidJourney fungerar kan vi lätt skapa bilden istället, antingen helt baserad på textkommandon eller i kombination med en bild.

Presentation
En stor del av samarbetet med våra kunder kräver presentationer. Av idéer, kampanjer, strategier, processer, analyser etc. Presentationer är som ett kommunikationsuppdrag i väldigt liten form, där målet är att vår målgrupp (kund) ska förstå oss och gärna tycka att det vi presenterar är fantastiskt. Det lilla kommunikationsuppdraget blir lättare när vi kan generera bilder som visar det vi vill säga. Helt enkelt färre slides med text.

Produktion
Som alternativ till att fotografera, 3D-modellera, köpa stockbilder finns nu AI. Det som tidigare tog lång tid och kunde vara dyrt att skapa går nu att generera med tex MidJourney. Typ. För det som är fördelen med AI – att man inte riktigt vet vad man får – är också nackdelen i det här fallet. Det är svårt att få exakt den bilden du vill ha ner till minsta pixel. Så därför behöver även bilderna som är AI-genererade ofta omfattande retusch innan de går att använda.

En spännande tanke är också hur AI kommer påverka framtidens kreatörer. Att kunna prompts i MidJourney är plötsligt en högt eftertraktad kunskap som inom kort kommer vara en hygienfaktor. 

Bonus! Kan du gissa vilka kunderna är?

Vi har testat och lekt (som man ska!) med AI och haft våra kunder i åtanke. Kan du se vilka kunder som gömmer sig i bilderna? Ledtrådar finns längst ner.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

Kunderna är utan inbördes ordning:

  • AJ Produkter (kontorsprodukter och lager)
  • Ancon (kassasystem)
  • Alcro (målarfärg)
  • Stadium (sport retail)
  • Axelent (maskinskydd)
  • Edströms (verktyg på arbetsplats)
  • Bubs (konfektyr)

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.