Förra tisdagen var det för tredje året i rad dags för Content Day. Dagen arrangeras av Swedish Content Agencies och årets tema var ”engagemang”. Självklar var vi där och lyssnade och tog del av en massa inspirerande föredrag, intressant diskussioner och träffade trevliga branschkollegor.
Här kommer en snabb sammanfattning av dagens programpunkter.
Helena Norrman har den bombastiska titeln marknads- och kommunikationsdirektör på Ericsson. Det märktes (på ett positivt sätt) att det jobbar många ingenjörer på Ericsson då deras kommunikation var väldigt fint paketerad i modeller så som pilflöden och pyramidfigurer. Helena slog lite huvudet på spiken när hon i en bisats sade ”content marketing, eller kommunikation som man förr kallade det”.
Nästa på scen var Gun Pettersson från Novus som presenterade en undersökning som dom gjort på uppdrag av Swedish Content Agencies. Undersökningen svarade på frågan vad marknadschefer tycker om content markting. Undersökningen var i sin helhet väldigt intressant men här är några punkter som var extra intressanta/anmärkningsvärda:
- Var femte person i undersökningen visste inte vad content marketing var.
- 47 % av de som jobbar med content marketing gör det inhouse.
- 46 % av de som jobbar med content marketing har ingen strategi de utgår från.
- 0 % (!) av de som svarade på enkäten kommer att minska sina investeringar i content marketing under 2016.
Efter detta följde ett panelsamtal om influencers. Snabbt och slarvigt beskrivet är influencers personer som skapar innehåll och därmed får en hängiven följarskara. På så sätt kan de påverka (eng. influcence) sin målgrupp. Anty och Joel som var de två som i panelen som var influcencers hade var sin videoblogg och var därmed vloggare (vem kontaktar Svenska Akademin?). Samtalet kom att kretsa kring hur dessa två skapade innehåll på uppdrag av varumärken. Exemplen var läsk och smink. Undertecknad tycker dock att det nu började att glida ifrån content marketing och mer handla om produktplacering och smygreklam. Peter Nordlöv från Youtube och Victor Ljungberg från Splay var rörande överens om att nästa steg är att det kommer influcencers för äldre målgrupper. Exempel på en profil som nämndes var Jamie Oliver.
Anna Dyhre var verkligen dagens bästa underhållning mätt i antal skratt. Hennes 35 minuter på scen hade gjort Henrik Schyffert grön av avund. Hon sade dessutom en massa kloka saker att säga om employer brandning och vikten av att som företag kommunicera sitt varumärke på ett attraktivt sätt mot framtida anställda och att varumärket hängde med ut i hela organisationen. Anna tyckte att Hells Angels verkligen hade lyckats med detta. Summan av hennes kardemumma var: Få med HR i ert content marketing-arbete.
Nästa programpunkt hade den utmanande titeln ”Native advertising – ’räddningen’ mot addblockers”. Det finns säkert vissa förståsigpåare som redan här vill inleda en diskussion om detta verkligen är content marketing. Anlendningen till denna diskussion torde vara att native inte publiceras i avsändarens egna kanaler, utan man köper utrymme hos någon. Panelen bestod av Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen; Maria Marteleur, produktägare native advertising på Dagens Industri; Kimmo Brundin, Head of Digital Com Hem; Olle Lidbom, Vassa Eggen (inte krogen, utan någon kommunikationslåda). Svaret på programpunktens titel fick vi väl aldrig, men några key findings:
- Native ökar.
- Viktigt att artiklarna annonsmärks tydligt.
- Inte för mycket krängade i artikeln (vissa panelmedlemmar ville absolut inte se köpknappar i artikeln, utan detta fick komma först i klicksteg tre från artikeln).
- Viktigt att innehåll publiceras i en relevant redaktionell miljö där läsarna verkligen är intresserade av innehållet i native-artikeln. Bäst för alla parter!
- Är du intresserad av native? Ta fram en tydlig redaktionell plan (och kontakta en content-byrå, red.anm.).
Det mest internationella inslaget för dagen var Frederik Anderson från Köpenhamn, VD för VICE Scandinavia. VICE är ett creddigt livsstilsmagasin som funnits sedan 90-talet. Men de har nu breddat sig och verksamheten består av tre delar: Byråverksamhet, mediakanal och publicist. Frederik berättade om VICE expansionsplaner i Skandinavien och berättade entusiastiskt om värdet med intressant innehåll och om att bygga en relation med sin målgrupp. En intressant och anmärkningsvärd publicering som VICE gjorde nyligen, var den första intervjun med bandet Eagles of Death Metal efter att deras konsert på Bataclan i Paris attackerades av terrorister. Vad hade det med content marketing att göra? Det handlar om bra innehåll!
Dagens besvikelse, eller besvikelse kanske inte är rätt ord, kan låta aningen hårt, men den programpunkt som jag tror inte motsvarade många åhörares förväntningar: Granngårdens marknadschef Lena Hillstedt som i våras blev utsedd till Årets Contentköpare skulle prata om deras ”exempel på en genomarbetad contentstrategi”. Det presenterades några grundläggande content marketing-sanningar och sedan pratade Lena sig varm om deras kundtidning och att denna höll på att överföras till nätet men att detta arbete inte var riktigt färdigt. Denna programpunkt gjorde på förhand anspråk på att bli dagens mest hands-on, men det var ett luddigt case som beskrevs. Deras duktiga byrå Chiffer borde ha kunnat steppa in och göra några crispa slides till Lena.
Dagens avslutades med the well known Ruben Östlund som pratade om att han hade dilemmat som utgångspunkt i sina filmproduktioner. Om VICE-anförandet handlade mer om content än om marketing, så handlade Rubens 45 minuter ännu mer om content och storytelling och ännu mindre om marketing. Inspirerande och man blev efter detta anförande verkligen sugen på att skapa magi-content får våra kunder! Och på att äta popcorn och kolla på film…
Dagens moderator Rolf van den Brink lotsades oss med trygg hand genom dagens program. Rolf kunde ibland ge ett lite nervöst intryck, men det märktes att han har bred kunskap inom området och att han är en duktig journalist – han ställde rätt och intressanta frågor.
Content Day 2015 får 4 av 5 content-solar.
En stor eloge till Elisabeth Thörnsten på Swedish Content som varit spindeln i nätet när denna dag har arrangerats.
Vi ses nästa år!
Samtliga presentationer från dagen hittar du här!
Hej Oscar,
Bra sammanfattat. Men jag kan inte hitta någon presentation från Vice?
/Carl
Hej Carl,
såg nu att att den inte fanns på Swedish Contents sida bland de andra presentationerna från dagen. Jag skall kolla ifall jag kan jaga tag i den och i så fall drar jag den i ett mail till dig.
Smooth sailing.