5 digitala trender du bör känna till 2019

[:sv]Förra året skrev jag ett inlägg om digitala trender inför 2018. Flera av dem hänger även med in i 2019, såsom fokus på röststyrning, rörligt innehåll och mobilanpassning.

Det är en hel del nytt och spännande på gång. Om du tidigare struntat i chatbots, vertikala videos och content marketing så är det god tid att börja tänka om.

Här är fem av de viktigaste trenderna inför 2019 som du inte längre kan, eller får, ignorera.

1. Chatbots

Kanske har du hört någon använda begreppet chatbot? Eller så har du förhoppningsvis redan använt ett par stycken. Oavsett vilket så är det viktigt att hålla ögon och öron öppna eftersom det är, och kommer vara, en av de hetaste trenderna 2019.

Enkelt beskrivet är en chatbot ett program som simulerar ett mänskligt samtal med automatiserade svar eller artificiell intelligens (AI). Chatbots, eller i alla fall en variant av det, har funnits sedan 60-talet, men det är under den senaste tiden som de slagit igenom i takt med att de blivit smartare.

Det är ingen överdrift när jag säger att chatbots är på väg att ta över all kundservice. År 2020 är det förutspått att 85 % av alla interaktioner med kunder kommer hanteras av chatbots.

Du kanske använder Facebook Messenger? Funktionen har en Click Through Rate (CTR) på 80 %. Då kanske du förstår potentialen och varför du och ditt företag bör använda er av en chatbot via till exempel Messenger. Använder du den på rätt sätt ökar du kundnöjdheten och svarsfrekvensen på Facebook, vilket i sin tur ger högre SEO.

Chatbots kan idag boka in läkarbesök, checka in på flyg och ringa taxibilar, men det kommer vara under 2019 som chatbots blir ett avgörande verktyg i ditt lead generation-arbete.

Tips för att börja använda chatbots

  • Installera ett plugin. Om ditt företags webbplats är byggd med WordPress så finns det ett stort utbud av chatbot-plugins som är gratis.
  • Messenger. Om webbplatsen inte är byggd med WordPress så är en enkel och smidig lösning att aktivera Facebook Messenger på er företagssida. Tänk dock på att ni behöver använda ett tredjepartsprogram som till exempel Chatfuel.

2. Transparens

Transparens är inte bara en kommande trend inom herrmode, utan även inom digital marknadsföring. I flera år har annonsering haft en negativ klang och den “annonsallergiska epidemin” sprider sig över hela internet likt ett The Walking Dead-avsnitt.

Millennials och de flesta andra konsumenter har alltid föredragit transparenta företag. 90 % av millennials säger att autenticitet är en viktig faktor för att bestämma vilka varumärken de ska stödja. Det betyder att vi nu behöver satsa mer på personlig annonsering. Gamla marknadsföringsknep fungerar inte längre eftersom dagens konsumenter har lärt sig att se igenom dem. De kan nu snabbt kolla upp och skapa en egen bild av sanningen, antingen genom att fråga Google eller en vän.

Din digitala marknadsföring behöver därför vara mer personlig och engagerande för att den ska ha en chans nå ut till dagens konsumenter och i bruset bland hundratusentals budskap.

I takt med att det blir svårare att imponera på konsumenterna, så har också företag börjat förstå att vi måste bli mer transparenta i våra budskap, erkänna när vi gör fel, vad våra produkter och tjänster har för brister och svara på negativ feedback så snabbt som möjligt.

Det har alltså blivit viktigare att skapa en bättre och starkare relation mellan varumärke och konsument för att skapa tillit.

Tips för ökad transparens

  • Social VD. De digitala trenderna inför 2019 och 2020 visar att vi blir mer engagerade av innehåll som är publicerat av företagets VD, snarare än marknadsavdelningen. Så låt er VD använda sociala medier för att kommunicera med era kunder.
  • Ta hjälp av chatbots. Med hjälp av chatbots kan du skapa en starkare relation mellan varumärket och dina kunder.
  • Livestreaming. En annan trend som är ett utmärkt sätt att vara transparent i din marknadsföring. Människor älskar varumärken som är, eller i alla fall känns äkta. Live-videos avslöjar vad som händer bakom kulisserna och låter dina kunder lära sig mer om just ditt varumärke.

3. Micro-moments

Det har varit en hel del snack om “micro-moments” under den senaste tiden. Enligt Googles content marketing-team Think With Google så är micro-moments de kritiska ögonblicken när användare förväntar sig att ditt företag ska uppfylla deras behov av trovärdigt innehåll. Oavsett tid eller vart de befinner sig.

88 % av användare som söker efter lokala företag via mobilen, besöker dem inom 24 timmar. Detta innebär att ditt företag behöver jobba långsiktigt och strategiskt med att förutse dessa micro-moments, alltså när kunderna behöver din hjälp med en specifik fråga. Sådana ögonblick kan till exempel vara när någon snabbt behöver hitta en restaurang eller köpa ett paraply när regnet plötsligt kommer.

Med micro-moments-marknadsföring är det viktigt att ditt företag kommer ihåg att ni inte är den centrala punkten i kundens värld. Och att innehållet ni skapar i många fall kan uppfattas som irriterande.

Tanken med micro-moments är att du endast har några sekunder (i många fall nanosekunder) att fånga kundernas uppmärksamhet. Om du inte lyckas med det, så kommer kunden gå vidare till nästa artikel, nyhetsbrev eller Instagram-bild.

micro moments

Tips för att bemästra micro-moments

  • Stärk din SEO. Dina kunder har inte tid att leta sig fram i flera sekunder (ja, sekunder). Stärk din SEO och se till att hamna så högt upp som möjligt när de söker på ord som rör er verksamhet. Ett enkelt tips för att stärka sökoptimeringen är innehåll – uppdatera din webbplats med information som kunden kan tänkas behöva.
  • Mobilanpassa din webbplats. De flesta micro-moments sker på mobilen. Och som vi alla vet, tar det längre tid att navigera sig på den i jämförelse med en dator. Tänk därför på att göra innehållet mer lättläst och lättnavigerat. Skala bort så mycket onödigt innehåll som möjligt och gör det tydligare för besökaren var det viktigaste finns. Ett big no-no i mobilen är till exempel pop-ups och andra tidskrävande element.

4. Vertikala videos

Rörligt innehåll är framtiden av content marketing. 80 % av alla som använder sociala medier gör det via sina mobiltelefoner. 94 % håller sina mobiler vertikalt när de tar del av innehåll och under 2019 kommer videomaterial ta upp 80 % av all internettrafik.

Användare spenderar i genomsnitt 2,8 timmar på mobilen varje dag (jämfört med 2,4 timmar på dator). Just därför är det viktigt att ditt företag börjar publicera videos i ett format som är anpassat för mobiler – nämligen vertikala videos.

Det är många stora företag som börjat med detta, Spotify har till exempel börjat lägga upp nya versioner av musikvideos i vertikalt format. Även mindre företag använder sig av Instagram Stories för att sända live eller lägga upp videos för att marknadsföra nya produkter eller tjänster.

För att följa trenden med vertikala videos är det viktigt att ha detta format i åtanke redan i planeringsfasen, det vill säga innan du börjar producera ditt material. Om det av någon anledning är en produktion som behöver vara i liggande format, så är en enkel lösning att göra en eller flera varianter av samma video i mobilanpassade format.

vertikal video

Tips för mobilanpassat videoformat

  • Planera i förväg. Det är viktigt att tänka mobilanpassning redan i planeringsfasen. Om du hunnit filma i horisontellt läge utan att ta hänsyn till att beskära filmen i efterhand, kan många viktiga detaljer förloras på vägen.
  • Stories eller vanligt inlägg? Tänk på att du kanske också behöver en film för vanliga inlägg på Facebook eller Instagram. Då är det också bra med en variant i kvadratiskt format.

5. Content marketing

Content marketing dominerar fortfarande det digitala landskapet. Det är den bästa marknadsföringsmetoden för att förtjäna tillit, generera webbtrafik och bygga ditt varumärke.

Som jag skrev under punkt två har konsumenter blivit “annonsallergiska” och faktum är att 30 % använder sig av adblockers, vilket innebär att gamla metoder som banners och annonser mestadels ignoreras av mottagaren.

Genuint innehåll blir därför viktigare än någonsin. 80 % av alla internetanvändare föredrar innehåll med god kvalitet före annonser.

Content marketing har i mångt och mycket ersatt definitionen av marknadsföring. Företag har börjat förstå hur effektivt det är – och att det leder till bättre resultat.

Tips för att skapa bra content marketing

  • Fokus på bra innehåll. För några år sedan fick många för sig att content marketing handlade om att publicera hundratals blogginlägg. Idag är det inte så enkelt. Som jag varit inne på tidigare så drunknar vi i innehåll, det finns så mycket att läsa och ta del av att vi blivit mer selektiva. Lösningen är enkel. Publicera inte innehåll bara för att. Publicera istället bra och kvalitativt innehåll. Lägg bara upp innehåll när du har något av värde att ge till dina kunder.
  • Använd flera olika kanaler. För att få ut ditt innehåll är det viktigt att använda rätt kanaler, såsom sociala medier, magasin och nyhetsbrev. Välj dem som passar bäst och anpassa efter kanalens syfte och funktion.

Vill du ha fler tips inom content marketing? Kontakta oss så berättar vi gärna mer över en kaffe.

Sammanfattning

Var ett steg före och använd dessa tips för framtidssäkra ditt företag mot det ständigt föränderliga digitala landskapet.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.