content

Så kombinerar du text och bild för bäst content marketing

[:sv]Med ord, bilder och rörelse kommunicerar vi och skapar content marketing. Oavsett om det handlar om en sökoptimerad webbplats eller en printad broschyr så brukar frågan ”när låter vi bilden respektive texten ta plats?” dyka upp. Med fel strategi kan innehållet tappa kraft och falla platt, om varken bild eller text kommuniceras korrekt och ger den önskade effekten. För du vill ju nå fram med budskapet, eller hur?

Linda Palinkas och Niklas Simonsson är Art Director respektive redaktör på Glory Days Göteborgskontor. Denna duo ställs dagligen i sina roller på en contentbyrå inför avvägningar mellan just bild och text. Därför lät vi dem punkta upp fyra viktiga saker som du måste identifiera och hitta för att bäst skapa relevant och kreativt innehåll som tilltalar din mottagare.

Hitta harmoni i ditt content

Det är vanligt – och kanske även enklast – att plocka en bild utifrån textens tema. Men viktigast är att text och bild är i harmoni med varandra, utifrån det budskap du ska förmedla. Så att du hittar samspelet text och bild emellan. Att välja en bild som går hand i hand med texten passar bra vid informativ content. Till exempel en drinkbok, där receptet gifter sig snyggt med ett par aptitretande bilder på glassdrinkar.

Hitta disharmoni i ditt content

Vid andra tillfällen väljer du bild som matchar känslan av det orden förmedlar. Tänk steget längre här. Låt medvetet text och bild säga olika saker, i en disharmoni. I det glappet får läsaren nyfiket själv foga samman och förstå innebörden. En större delaktighet från läsaren kan knyta ett starkare band mellan content och mottagare. En bild på en kritstrecksrandig kavaj behöver inte rubriken ”En kritstrecksrandig kavaj!”. Det ser läsaren själv.

Hitta balans i ditt content

Även i dagens SEO-styrda kommunikation gäller det att inte överlasta med nyckelord och sökfraser. Bjud in med texten, låt den utstråla lite liv så den inte känns krystad. Du skriver trots allt för människor av kött och blod. Nyckelordens placering i text är såklart jätteviktigt för digitala marknader, dock reagerar även sökmotorer på ”keyword stuffing” och indexerar ned sådana sidor som skräp. Liknande gäller för bilder: för mycket stela produktbilder och generiska stockphotos kan göra mottagaren ointresserad och istället sluta läsa. Växla gärna mellan det personliga och det informativa för att skapa den där välbehövliga balansen. Bilderna bör vara säljande, men inte ”säljiga”.

Hitta rörelse i ditt content

Även i dokument med enbart text och bild finns det rörelser. Ögat hos läsaren behöver få flyta genom hela artikeln, utan att stanna upp och starta om flera gånger. Därför måste du avväga så text och bilder snyggt synkar varandra och tillsammans skänker en läsvänlighet. Lagom långa stycken, någon radbrytnings luftighet här och där och klara bilder som återspeglar ditt content. Du behöver även hitta rörelsen i bilderna: de bör röra sig inåt i dokumentet. Håll kvar din läsare. Hela vägen fram till avslut, för har du hittat och följt de fyra punkterna hela vägen ska ditt budskap nu ha nått fram![:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.