Vägen till ett maraton
En inspirerande YouTube-serie och träningsresa med Clara Henry som hjälpte Stadium och ASICS att prata om löpning på ett nytt sätt, mot en ny målgrupp och över tid.
Stadium & ASICS
Uppdrag
Youtube-serie
tusen interaktioner.
Vårt innehåll genererade över 30 000 interaktioner med innehållet under den aktuella perioden.
Från noll till maraton
Hur får man fler att snöra på sig löparskorna, och till och med springa ett helt maraton? Man låter en helt vanlig person ta första steget. Tillsammans med Clara Henry, Stadium och ASICS skapade vi Vägen till ett maraton, en serie i flera delar där man fick följa Claras resa mot Paris Marathon. En berättelse om att hitta löpglädje på sina egna villkor, utan tider, prestation eller prestige.
En träningsresa i realtid
Under sex månader följde vi Claras träning, tvivel och framsteg – och lät publiken göra samma resa. Med hjälp av ASICS Frontrunners, experter från Stadium och en digital träningsupplevelse i Runkeeper fick följarna verktyg, pepp och inspiration att själva komma igång. Genom en mix av YouTube-avsnitt, reels, trailers och ljudpass, som spelades in under 6 månader och distribuerades i realtid, skapade vi ett innehåll som levde länge, inspirerade brett och visade att löpning kan vara för alla.
Från kampanj till community
Genom projektet lyckades vi inte bara marknadsföra ASICS-produkter och Stadiums expertis, utan också utmana den prestationsbaserade uppfattningen om löpning och inspirera ännu fler människor att gå med i rörelsen. Kampanjen resulterade i 30K interaktioner, 1 miljon i räckvidd via Stadium och Clara Henrys sociala medier, samt över 3% i engagemang på sociala medier där vår benchmark är 1,49 %.