seo-tips

10 enkla SEO-tips för att öka din trafik

Idag är arbetet med SEO avgörande för både stora och små företag, men hur gör man? Här är 10 enkla SEO-tips för att öka trafiken till din webbplats.

SEO står för Search Engine Optimization och är ett samlingsnamn för olika metoder som används för att få en webbsida att hamna så högt upp i Googles sökresultat som möjligt. Det handlar om att arbeta med det organiska resultatet i sökmotorerna, istället för annonser och sponsrade länkar. SEO är något som hela tiden förändras och kraven på kvaliteten likaså. Det gäller därför att hänga med och uppdatera din sida utifrån de senaste riktlinjerna.

Trots vikten av att sökoptimera din sida, så handlar det i slutändan om att din sida ska innehålla välskrivet och intressant innehåll som engagerar besökaren. Att förhålla sig till ”SEO-reglerna” och nedanstående SEO-tips gör dock att läsaren snabbt får en idé om vad innehållet handlar om, detta med hjälp av rubriker, underrubriker och tydliga styckeindelningar.

10 enkla SEO-tips

1. Välj ett nyckelord

Börja med att välja ut ett nyckelord eller fras som du vill ska dyka upp på första sidan i sökresultaten. Det bör vara ett ord som sammanfattar hela ditt innehåll.

Att välja ett SEO-nyckelord är viktigt, så tänk noggrant igenom vilket du ska välja. Tänk på att inte vara för bred eller specifik. Till exempel är ”SEO” alldeles för brett, däremot är ”SEO-tips för nybörjare” bättre.

När du bestämt dig för vilket nyckelord du ska använda så kan det vara en bra idé att använda sig av Googles verktyg, som t.ex. Sökordsplaneraren. Detta för att undersöka hur vanligt förekommande ordet är, hur konkurrensen ser ut samt få förslag på relevanta sökord.

2. Skriv en bra titel 

Titeln bör innehålla nyckelordet som du valde ut i första steget. Satsa på en titel med 8-12 ord och max 65 tecken. Om du använder över 65 tecken så kommer inte hela titeln att synas i sökresultaten.

Ett exempel på en fungerade titel är: ”Så här lyckas du bäst med content marketing”.

3. Viktigt med rubriker

Det är viktigt att använda sig av tydliga rubriker, inte bara för att de gör innehållet mer lättläst, utan också för att det bidrar till bättre SEO. Rubriker hjälper Google att plocka upp de viktigaste ämnena från din sida som sedan kan hjälpa dig med din rankning i sökresultaten.

Dagens läsare är otåliga, så när de söker efter något specifikt i din text så är underrubriker ett effektivt sätt för att de ska hitta rätt.

Tänk också på att använda nyckelordet i någon av rubrikerna för att stärka SEO ytterligare.

4. Inkludera nyckelordet i webbadressen 

Som du kanske redan förstått så är det viktigt att nyckelordet hänger med på så många ställen som möjligt – så även i adressen. Om du kikar i ditt webbläsarfönster nu så finns nyckelordet ”SEO-sidor” med i adressen för detta inlägg.

5. Använd nyckelordet kontinuerligt

Försök inkludera nyckelordet i den första eller andra meningen på sidan, så kommer Google tycka om dig. Ju tidigare, desto bättre. Som du ser i detta inlägg så finns nyckelordet med i första meningen. 

Nyckelordet bör också finnas med på flera andra ställen i innehållet. Se bara till att inte slänga in ordet så pass ofta att din text blir oläslig.

6. Skriv inte för kort

Tänk på att inte ha för lite textinnehåll på den sida du vill sökoptimera. Försök hålla dig över minimumkravet som är 300 ord. En rekommendation är att hålla sig till 500–750 ord på en sida.

7. Glöm inte bilderna

Text i alla ära, men tänk också på att ge bilderna lite kärlek. Alla bilder på sidan bör ha alt-texter, det vill säga texter som innehåller det valda nyckelordet. I WordPress ställer du in detta då du infogar bilden i innehållet. Detta stärker SEO:n och gör också att bilderna blir sökoptimerade om någon gör en bildsökning på Google.

8. Länka, länka, länka

Google gillar länkar. När du länkar till andra sidor så är det viktigt att inte använda sig av det klassiska ”klicka här” utan istället länka meningar eller fraser som har med länken att göra. Om du dessutom hänvisar till en annan sida eller inlägg på din webbsida så har du ett ypperligt tillfälle att skapa en intern länk.

Exempel: Kolla in den här fantastiska artikeln med webbtrender för 2017.

9. Få andra att länka till din sida 

Värdet av din sida ökar när andra länkar till den. Störst genomslag blir det om andra länkar till en undersida, snarare än din startsida.

Hur du åstadkommer detta är upp till dig! Antingen ber du någon att länka eller så skriver du helt enkelt så pass bra innehåll att andra länkar till det av egen vilja.

10. Fortsätt skriva

Sist men inte minst, fortsätt skriva och lägga upp nytt innehåll. Då förstår Google att din sida är levande. Om din webbplats inte är aktiv så kommer Google sluta prioritera den, vilket kan påverka din ranking negativt. Och vad är poängen för besökaren att komma tillbaka om din sida aldrig uppdateras? 

Sammanfattning

Det är alltid en bra idé att förhålla sig till de senaste riktlinjerna när det kommer till SEO, men i slutändan handlar det om att skriva riktigt bra innehåll. Bra innehåll leder också till fler återkommande besök. Content is king!

Länktips! Yoast SEO är ett bra plugin för dig som använder dig av WordPress. Det hjälper dig att analysera ditt innehåll och vad som behöver förbättras för att din sida ska bli så sökoptimerad som möjligt.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.