Uppdatering: Nu finns ett nytt inlägg om webbtrender 2018.
Förra året skrev jag det första inlägget om webbtrender, men eftersom webben är en unik miljö som hela tiden förändras och utvecklas så är det dags för en uppdatering.
Här är 10 av de viktigaste webbtrenderna för 2017.
1. Mobilanpassning först
Trenden visar att det är mobilskärmarna som är utgångspunkten vid bygget av en webbplats, vi jobbar oss sedan uppåt till de större enheterna. För inte så längesen gjorde vi tvärtom.
Mobiltelefoner har ofta en mindre skärm än laptops och läsplattor, vilket gör att besökaren inte kan läsa så mycket innehåll samtidigt. Därför gäller det att hålla sig kort och koncist i sitt innehåll, samt ta bort det som är utbroderat.
Att utgå från mobilskärmen är egentligen inget nytt, men det kommer bli alltmer avgörande under 2017.
2. Responsiv design
Jag vet vad ni tänker: ”Responsiv design? Det är ju inget nytt!”. Absolut inte, men fortfarande är det alltför många företag som inte har en responsiv webbplats och som struntar i att följa webbtrender. Många företag som har en responsiv design har dessvärre inte gjort arbetet till 100 %, många missar nämligen detaljen att webbplatsen måste anpassas efter att webbläsarfönstret förstoras eller förminskas.
Responsiv design bör vara en självklarhet för alla företag 2017 – stora som små. Har ditt företag inte byggt sidan på detta sätt är det dags att göra det nu. Här kan du göra ett mobilvänlighetstest för att se hur pass responsiv sidan är.
3. Autentiska foton
Detta har blivit den kanske största och viktigaste trenden för 2017. Bilderna är en av de viktigaste faktorerna på hela webbplatsen när det kommer till det visuella. Här gäller det att tänka till vad du använder dig av för bilder – och varför du använder dem.
På localeyesproject.com finns massor av bilder med en genuin och äkta känsla.
Det har blivit allt vanligare att anlita en proffsfotograf för att ta bilder till webben. Detta är också ett sätt att sticka ut från alla bildbanksbilder. För visst är man trött på att se samma tråkiga bilder på flera ställen?
Det kommer nog ta ett tag innan alla pinsamma Shutterstock-bilder försvinner från the world wide web. Men du kan förvänta dig att det kommer bli alltmer sällsynt med den typen av bilder under året.
4. Animationer
I takt med att webbläsarna blir mer avancerade så kommer också nya webbtrender och mer avancerad teknik. Vi har redan börjat se fler snygga animationer på webbplatser, under 2017 kommer det växa fram ännu mer. Även GIF:ar har kommit tillbaka och blivit ett bra sätt för att dra uppmärksamhet.
Det är dock viktigt att tänka på att inte använda för överdrivna animationer. Det kan bidra till att det blir rörigt och att besökarna blir irriterade och lämnar sidan. Det kan räcka med några subtila animationer för att göra det mer intressant och trevligt.
5. Unika illustrationer
Det har länge varit på tapeten att använda sig av illustrationer för att få webbplatsen roligare och vänligare. Dropbox och Spotify är exempel på två stora företag som var tidiga med detta. Nu har det blivit allt vanligare för både stora och små företag att använda sig av unika illustrationer.
I takt med att det blivit mer populärt att företag använder sig av färdiga Wordpress-teman, så är det extra viktigt att sticka ut och särskilja sig från andra webbplatser. Illustrationer är ett effektivt sätt att göra just detta.
På Heartbeats webbplats hittar man en hel del unika illustrationer.
Det är nu också vanligt att lägga lite extra tid och stålar på att skapa egna unika illustrationer istället för att plocka dem från bildbanker eller använda sig av standardikoner.
Företag som använder sig av egna illustrationer gör det möjligt att skapa en röd tråd genom hela webbplatsen. Det förstärker också varumärket och skapar igenkänning.
6. Stor och tydlig typografi
Med hjälp av rätt typografi kan man skapa en känsla och sätta sin tonalitet för hela företagets webbplats. Och nu när skärmarna blir bättre, skarpare och krispigare så är det mer tacksamt att experimentera med olika sorters typsnitt som kanske inte hade fungerat så bra tidigare på t.ex. mobilskärmar.
Vi kan förvänta oss att se mer och mer överdimensionerad och vågad typografi på webbplatser under 2017.
7. Video
Video, video, video. Alla har nog redan upptäckt att video blivit ett avgörande marknadsföringsverktyg i sociala medier, där de olika sociala plattformarna prioriterar denna typ av inlägg före text och bild. Nu har det också blivit en av många starka webbtrender för 2017.
Cochran’s Lumber är ett exempel på en webbplats som har fokus på video.
Video är ett bra medel för att få besökarna att stanna på en webbplats. Det är användbart för storytelling (som också blivit viktigt för att besökarna ska engagera sig i företaget) och marknadsföring. Besökarna blir mer och mer intresserade av saker som rör sig. Bilder är statiska medan video är mer dynamiskt med ljud och rörelse, vilket håller besökarna uppmärksamma en längre period.
Hubspot påstår t.ex. att 79 % av all internettrafik kommer vara video 2018, och att 50 % av all mobiltrafik redan är videobaserad.
Video är redan stort men det är en trend som garanterat kommer fortsätta tills den dominerar hela internet.
8. Starka färger
Webbtrender kan verkligen förändras snabbt och sluta i raka motsatsen till vad som sades nyss. Det var inte längesen det var vanligt att många webbplatser använde sig av webbsäkra och dova färger – nu är det tvärtom. Webben har blivit färgstark och fler och fler företag har uppdaterat sina grafiska manualer med mer vågade och levande färger.
Spotify följer den färgstarka trenden inom webbdesign.
Att använda sig av starkare färger i webbdesign är tacksamt för att väcka besökarnas uppmärksamhet och intresse.
9. Innovativ scrollning och parallax
Vi har blivit vana vid att scrolla på olika webbplatser – inte minst i våra mobiltelefoner. I början var det många som var skeptiska till webbplatser som var uppbyggda på detta sätt, men det är en trend som levt kvar och nu är på en helt ny nivå.
Scrollningen ska vara innovativ. Det ska vara kul att scrolla och det ska hända saker under tiden. Det är t.ex. vanligt att låta besökarna ta sig igenom en tidslinje och göra att bilderna rör på sig och byts ut. Detta kallas parallax, som också blivit en stark trend den senaste tiden.
10. Asymmetrisk och bruten layout
Under de senaste åren har vi kunnat se att designers har experimenterat med asymmetrisk och ”bruten” layout i print – nu är det också en av de hetaste webbtrenderna. Detta kommer garanterat fortsätta under 2017 för att fler företag ska sticka ut från den symmetriska majoriteten.
Ett bra exempel på webbplats med asymmetrisk layout.
Det handlar om att använda sig av okonventionella layouter där designers t.ex. lägger typografi på bilder (och annat innehåll) för att skapa unika positioner som drar uppmärksamhet.
Denna typ av layout fungerar väldigt bra ihop med innovativ scrollning och parallaxdesign. Det bygger upp dynamiska lager och innehåll som sedan ger webbplatsen ett djup.
Sammanfattning av webbtrender
Under 2017 kommer vi nog få se designers experimentera och våga mer när det kommer till att skapa unika webbplatser. Det kommer handla om både stora och små funktioner och designdetaljer. Det har blivit allt viktigare att skapa en webbplats som besökarna tycker känns unik. Det är nu viktigare än någonsin att sticka ut.
Tack!! Bjussigt och användbart!
Vad kul att du tycker det!
/Isak
Bra sammanfattat och tack för att du delar med dig!
/Sofia
Tack själv! Kul att du gillar innehållet.
/Isak