Webbtrender 2018

Webbtrender att hålla koll på 2018

[:sv]Tiden går fort och snart är det 2018. Lika fort kommer också nya webbtrender in i den digitala världen. Många designtrender hänger kvar från 2017, såsom unika illustrationer, video, stora typsnitt och starka färger – men det är en hel del nya tekniska faktorer att ta hänsyn till. Här är de fem viktigaste trenderna för 2018.

1. Mobilen först

Som vi sagt tidigare: Det är hög tid att låta mobilanvändarna stå i fokus när ni bygger er nya webbplats. 51,3 % av alla som surfar gör det via mobilen. I början av 2018 kommer Google presentera sitt nya Mobile First Index, vilket innebär att de kommer lägga mer vikt på mobilversionerna av webbplatser när de rankas i sökresultaten. Detta betyder att en av många webbtrender 2018 är att ha en mobilvänlig webbplats.

2. Nytt filformat för grafik

Skalbar vektorgrafik i filformatet SVG är inget nytt, men det har blivit vanligare på senare år. Detta filformat har börjat ersätta de traditionella pixelbaserade formaten, såsom PNG, GIF och JPG. SVG-formatet är istället uppbyggt av vektorgrafik vilket gör att de kan förstoras och förminskas utan att tappa kvalitet. En annan fördel är att filerna inte väger så mycket, därför påverkar de knappt laddningstiden på er webbplats. SVG-formatet gör det också möjligt att visa 360-gradersvyer och 3D-bilder.

 

3. Progressiva webb-appar

Appar tar upp 89 % av mobilmedietiden, medan resterande 11 % används på webbplatser. Många designers och utvecklare har i och med detta börjat utveckla en kombination av traditionella appar och vanliga webbplatser. Denna typ av ”hybrid webb-app” kallas progressiv webb-app och kommer bli en av de webbtrender som får en avgörande roll framöver.

Med progressiva webb-appar kan ni bl.a. använda er av pushnotiser, offlinelägen och andra nya effektiva sätt för att nå er målgrupp. Två företag som börjat med apparna är Twitter och Flipboard. Här kan vi se användarvänliga, snabba och lättillgängliga appar som enkelt nås via webbläsaren.

4. Facebook som primärt informationsflöde

Det är en hel del som tror att Facebook är på väg att dö ut, men sanningen är att andelen personer som använder Facebook fortfarande ökar och är den sociala plattform som allra flest använder. Vissa företag har gått ifrån att leda följare från sin Facebook-sida till sin webbplats, till att istället låta dem vara kvar och ta del av ett nytt slags informationsflöde. För egentligen finns ju allt redan på Facebook: ett nyhetsflöde, kundservice, betyg, bilder, filmer m.m. Men med det sagt bör ni inte strunta i innehållet på webbplatsen. Istället bör det finnas en tydlig tanke kring vad för information som ska publiceras på webbplatsen versus på sociala medier.

5. Säkra webbplatser och appar

Många har fått för sig att webbsäkerheten inte är så viktig idag, men sanningen är att det under 2017 blivit ett rekordstort problem. Vanligt dataintrång är illa nog – men Ransomware (utpressningsvirus) är tusen gånger värre. Kanske har du, liksom många andra, den senaste tiden fått ett suspekt mail med instruktioner om att klicka vidare på en länk? Filerna på din dator krypteras och du blir tvingad att betala en stor summa för att låsa upp dem. Det är inte direkt ett drömscenario om era besökare blir utsatta för detta via er webbplats.

Under 2018 kommer användare därför tycka att det är extra viktigt att de kan lita på din webbplats. Är det t.ex. säkert att ladda ner dokument eller fylla i kontaktformulär? Avgörande för säkerheten kommer vara att skaffa ett SSL-certifikat. Du kanske känner igen att vissa webbplatser har ”https” i början på sin länk? Dessa webbplatser har certifikatet och är därmed extra säkra att besöka. En bonus är att Google tycker om webbplatser med SSL-certifikat och att de därför blir mer sökoptimerade.

Sammanfattning

Fokus för webbtrender 2018 kommer ligga på att designa enkla men kraftfulla webbplatser, som är anpassade för dagens mobilanvändare och med ett stort fokus på användarvänlighet. Dessa sidor kommer i sin tur också ha nya format, stilar och teknik. Enkelt, funktionellt och futuristiskt är tre ledord för webbdesign 2018.

Tre tips inför 2018

  • Gör ett urval av de trender som passar bäst för er webbplats och ert varumärke.
  • Läs webbtrenderna för 2017. Många av dem kommer vara fortsatt aktuella under 2018.
  • Bygg er webbplats efter ledorden: säkerhet, användarvänlighet och snabbhet.
[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.