51,3 % av alla som surfar gör det i mobilen (sedan 2016). Idag surfar alltså fler i mobilen än på datorn. Med tanke på detta bör vi alltid tänka mobilen först när vi tar fram nya koncept eller idéer för produkter eller tjänster.
För inte så länge sen utgick vi från datoranvändarens beteende. Nu ska vi istället vända på pannkakan och göra precis tvärtom. Den viktigaste frågan bör alltså vara hur vi skapar innehåll i en mobilvänlig miljö.
Är datorn död?
Långt ifrån. Datorn är fortfarande bäst till många saker. Jag skriver till exempel detta på min dator eftersom det är enklare och mindre frustrerande än med mobilen.
Datoranvändare kommer finnas kvar under en lång tid framåt, så vi måste även ha dessa användare i åtanke när vi tar fram nytt material. Det går dock inte att undvika det faktum att mobilanvändarna växer i snabb takt och att vi kan nå målgruppen snabbare och mer effektivt där. För det är där vi finns. Det är så vi lever.
Statistik
- 95 % av Aftonbladets trafik sker via mobilen.
- 90 % av all Facebook-trafik sker på mobil.
- 2 617 gånger per dag ”touchar” vi mobilskärmen (touch, scroll o.s.v.).
- 132 gånger per dag tar vi upp telefonen.
- 145 minuter använder vi telefonen per dag.
Källor: Networkworld.com, Telegraph.co.uk.[:]
Skriv en kommentar