kundtidning

The survival of the kundtidning

[:sv]Tidningsdöden – klingar det bekant? Dödförklaringarna till den fysiska blaskan har haglat i ett drygt decennium vid det här laget, ändå lever den kvar. Det av fullkomligt naturliga skäl om du frågar oss. Tillåt oss presentera: the survival of the kundtidning.

Vad är en kundtidning?

En kundtidning är per definition en tidning från företag till företag (B2B), från företag till privatpersoner (B2C) eller från en organisation till deras medlemmar. I reklamsammanhang är den fysiska kundtidningen även känd som 25-minutersmediet, det på grund av sin överlägsna förmåga att bibehålla mottagarens uppmärksamhet. Att stirra på en reklampelare lika länge är inte så troligt, men visst kan du å andra sidan ägna 25 minuter åt att scrolla dig igenom ett Instagram-flöde. Det är här tidningen kontrar med sin mångsidighet.

Varför ska man välja att göra en kundtidning?

Ur en relationsbyggande aspekt har kundtidningen klara fördelar i hur den knyter an med sin mottagare. Den når inte bara kunden, den aktiverar den. Den har dessutom flera dimensioner i antalet sinnen den stimulerar. Låter det flummigt? Det kan man tycka, men du bör inte underskatta hur känsel och doft påverkar oss. Låt oss jämföra känslan av att ligga och läsa en inbunden, kritikerrosad roman under korkeken en varm sommardag med att konsumera den från en läsplatta. Mja, vilket är trevligast egentligen? Om vi applicerar samma tänk på en tidning: hade du då valt en med tunt, smörpapperslikt papper då, eller en med grövre, rustika ark direkt från tryckpressen? Det vi försöker säga är: gör inte avkall på kvaliteten.

Och så den mest avgörande fördelen – det är klart enklare att korsbefrukta en innehållsspäckad tidning och applicera samma innehåll i dina digitala kanaler än tvärt om. På så sätt ser du enkelt till att allt innehåll du kommunicerar följer samma röda tråd.

Summa summarum: En bra kundtidning bjuder mottagaren på samma positiva upplevelse som ett magasin hen själv valt att köpa. Känslan av omslagets papper mot fingertopparna, en medryckande bild och puffar som lockar till att ta del av innehållsförteckningen – och så har resan börjat. När genomsnittliga 25 minuter har passerat har ett en starkare kundrelation inletts som i sin tur konverterar till köp.

Sex fiffiga tips – Så lyckas du med din kundtidning

1. Kontinuitet

En kundtidning ska i de bästa av världar komma ut minst tre gånger per år, men det viktigaste är att hålla en kontinuitet. Ta en funderare kring vad ni hinner med, och vad ni har råd med.

2. Korsbefruktning

Tänk ett varv kring vilka övriga kanaler ni vill applicera tidningens innehåll i redan från början. På så sätt får ni mest bang for the bucks. 

3. Vilket syfte ska tidningen fylla

Informera eller inspirera? Ju tydligare syfte desto bättre resultat.

4. Ge utrymme för det visuella

Utsidan ger verkligen insidan en chans. Ställ dig frågan vad du själv hade attraherats av i tidningsstället och lämna det utrymme i budgeten som speglar din ambitionsnivå.

5. Kill your darlings

Ett vanligt misstag är att vilja trycka in så mycket som möjligt i en och samma publikation. Ta istället ett steg tillbaka och hitta kärnan i det du vill förmedla. Det lyfter din produkt avsevärt – vi lovar!

6. Anlita en byrå med erfarenhet av just tidningsmakeri

Du drar en klar fördel av att anlita en byrå med alla expertisområden under ett och samma tak. På så sätt kan du få hjälp med hela processen, från strategi, idé, planering och produktion till distribution och analys.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.