Vare sig du säljer dina produkter direkt i en webbshop eller marknadsför och indirekt säljer dina produkter och tjänster via din hemsida är bra innehåll, eller content som också kan välja att kalla det, en viktig eller kanske till och med den viktigaste komponenten. Det är bra content som kommer att göra att din målgrupp väljer dig framför konkurrenterna.
Alla som marknadsför sitt företag på Internet vet att det är viktigt att sökmotorerna (läs: Google) hittar din sida och att den hamnar högt upp i resultaten när folk söker på ditt företag, den typen av produkter du säljer eller till och med inom ditt intresseområde. Detta är lektion 1A.
Detta kan, eller kanske snarare kunde lösas genom att man lägger långa haranger med texter om varumärken man saluför och upprepar ord som man vill bli förknippad med på lämpliga ställen på sin sida (ofta längst ner på sidorna där ”kunderna ändå inte kollar”).
Dock har Google blivit mer sofistikerat än så: Väldigt förenklat kan man säga att Google ser skillnad på bra och dåligt innehåll. Du rankas utefter innehållets kvalitet, relevans till de produkter du säljer samt hur ofta du publicerar.
Bli delningsbar
En annan stor fördel med att publicera intressant innehåll på din sida är att detta innehåll är kanon att dela i sociala medier, dels i företagets egna sociala medier där det kan få vidare spridning, men också att kunder eller intresserade delar innehållet direkt i sina sociala medier. För visst är chansen högre att man delar en intressant artikel än att det just nu är 30 % REA på en viss produkt?
Och här kommer det sofistikerade Google in igen: Delning i sociala medier skapar länkar vilket snappas upp av the Google machine vilket gör att ditt innehåll och sajt rankas ännu högre.
Målgruppen i centrum
Så här långt har vi egentligen bara pratat om en stor bonus, den egentliga och viktigaste anledningen till att publicera intressant innehåll är för att skapa en relation med kunder och blivande kunder och förhoppningsvis skapa ambassadörer. Genom innehållet öppnas en dialog med målgruppen och vi som avsändare kan bjuda på information och kunskap, underhållning och skratt och inte minst vägledning när det handlar om att köpa de produkter företaget saluför. Vågar man här vara objektiv kommer dessutom målgruppen att uppfatta en som en hyvens aktör. Vilket så klart gör att det är enklare för målgruppen att välja oss i slutändan när det är dags att spendera slantar.
Genom att publicera innehåll relaterat till de produkter och tjänster som företaget erbjuder har man också chans att skapa sig en bild av expert på sitt område. Men då är det viktigt att man också vågar bjuda på kunskap, ge konkreta tips och framför allt välproducerat innehåll som målgruppen tycker är intressant och relevant. Och när det väl är dags att köpa en produkt, vem vänder man sig inte då till om inte experten på området? Vi har alltså nu gjort oss till en schysst och trevlig expert.
I dag kan man se tidigare renodlade medier som säljer produkter relaterade till det ämnesområde man skriver om. Till exempel så säljer inredningstidningarna möbler via sina sajter och modetidningar har designsamarbeten de tjänar bra kosing på. De tar betalt för innehållet och, så klart, produkterna. Säljer du redan produkterna så kan du locka över målgruppen från klassiska medier genom att ge bort innehållet gratis. Intressant innehåll drar mer värdefull trafik än vilken bannerkampanj som helst. Desstum är eget innehåll väldigt mycket billigare.
Innehåll ger mervärde
Till sist kan vi även konstatera att webbshopparna är här för att stanna. Något som inte var lika självklart för 10 år sedan. Dock konkurrerar man fortfarande på lika villkor med de fysiska butikerna plus övriga aktörer på nätet. När vi bara hade fysiska butiker var det parametrar som butikens inredning, trevlig personal, snygga påsar (fick senast förra veckan onda ögat av min sambo för att jag hade slängt hennes Byredo-påse som hon skulle ha till lunchlådan) och musiken i butiken som hjälpte oss att välja vilken butik vi skulle gå till. Här i Stockholm finns det säkert 25 butiker som säljer Levi’s 501, men vi har alla lika säkert vår egen favorit som vi väljer att gå till. Här ser det annorlunda ut för webbutikerna: Det målgruppen först och främst bedömer en aktör på är priset. Utöver det kommer fri retur, fri bytesrätt och att varorna levereras på två dagar. De senare är i dag en hygienfaktor för många branscher på nätet. Har sidan en snygg och praktisk teknisk lösning med bra sök och navigering så har vi skaffat oss pluspoäng, men det är ingen dealbreaker om så inte skulle vara fallet.
Den extra attraktionskraft som kan ersätta inredning, trevlig butikspersonal, snygga påsar och musik är innehåll. Läsvärt, intressant och relevant innehåll. Antingen som ovan beskrivet direkt på sajten, i sociala medier, i nyhetsbrev eller varför inte i ett fysiskt och klassiskt kundmagasin. Innehållet blir ett mervärde för din målgrupp och det är då viktigare att skapa bättre innehåll än konkurrenterna precis på samma sätt som det för 15 år sedan (och så även i dag) var viktigt för JC att ha fräckare inredning än Solo.
Anledningarna är som sagt många varför man skall publicera intressant och relevant innehåll om man är ett företag som marknadsför sina produkter och tjänster via nätet. Låt oss sammanfatta det i en krispig punktlista:
- Bättre sökordsoptimering
- Google rankar en sajt som publicerar intressant innehåll kontinuerligt än sajter som inte gör det.
- Det finns ett självklart innehåll att sprida i sociala medier.
- Spridning/länkar i sociala medier ger än högre rankning hos sökmotorerna.
- Bra innehåll hjälper dig att skapa ambassadörer och bra innehåll gör det enklare för ambassadörerna att göra sitt jobb: Sprida ditt budskap vidare.
- Att bjuda på innehåll i form av kunskap ger dig en position som expert inom ert verksamhetsområde och dessutom uppfattas du som en hyvens prick.
- Publicera relevant innehåll är både billigare och ger bättre trafik än annonsering i köpta kanaler.
- Innehåll ger fler dimensioner och ökad attraktionskraft till din webbshop än bara bra priser och en snygg teknisk lösning.
Är du fortfarande inte helt övertygad om att bra innehåll kommer att öka din affär på nätet eller vill du helt enkelt att vi tillsammans sätter upp en contentstrategi för ert företag så är det bara att höra av sig till oss så ordnar vi det!
Skriv en kommentar