Visst går det trender inom marknadsföring och kommunikation. Men det senaste och trendigaste är kanske inte alltid det som är bäst ska det senare visa sig. Här är dock tre tips för 2019 du inte kommer ångra att du hakade på.
Att spana trender för 2019 i slutet av april är lite som att betta på ett hockeyresultat i slutet av första perioden. Oddsen kanske inte blir lika höga, men sannolikheten att man prickar rätt är desto högre.
Stories och live
Stories-formatet fortsätter att växa starkt, både i antalet användare och i den effekt som företag upplever när de använder formatet. Innehållet i Stories behöver inte vara lika tillrättalagt som innehållet i det vanliga flödet. Och håll inte igen – ju mer innehåll desto bättre räckvidd. I början av året fick Instagram-kontot Aningslösa Influencers mycket uppmärksamhet i medier. Kontot använder enbart Stories.
Live-sändningar är fortfarande prioriterat av både Facebook och Instagram. Dock är det fortfarande få företag som vågar gå live. Rekommendationen är att börja i liten skala och testa sig fram. Starta en live-sändning vid nästa seminarium, produktlansering eller när en medarbetare presenterar en lista över tre trender. Så varför är inte detta inlägg en live-sändning? Jo, du behöver hitta någon på din arbetsplats som är bekväm med att stå framför kameran.
Storytelling på riktigt
Storytelling är ett utmärkt verktyg för att ge ditt varumärke ett djup. Allt som oftast är dock företags storytelling grunda och fyllda med floskler. Med dagens ökade transparens och konsumenternas ökade tillgänglighet till varumärken och företag, så räcker det inte bara att ”talk the talk” utan du måste även ”walk the walk”. Det innebär också att företag i allt större utsträckning behöver ta ställning i samhällsfrågor. Utger sig ett företag att vara ett ”grönt alternativ”, så behöver de på riktigt visa på detta i sin storytelling och även vara beredd på att bli ifrågasatt och skådad i sömmarna. En ökad interaktion och dialog med målgruppen bör dock alltid ses som något positivt.
Datadrivet
Kanske inte så trendigt, lite mer som marknadsföringens motsvarighet till jeansen i modevärldens – en ständigt pågående trend. Det har de senaste åren pratats vitt och brett om att data är av största vikt när man jobbar med marknadsföring. Så har man inte börjat analysera och använda den data man har tillgång till gällande sin målgrupp och deras köpresa så är det dags att hoppa på tåget nu.
Och gällande att förutspå hockeyresultat, så kommer Frölunda vinna SM-guld 2019.
Skriv en kommentar