Så skapar du innehåll som omvandlar contentglöd till contentguld

Så omvandlar du contentglöd till contentguld!

Kommunikation är, som så mycket annat, ett jättelikt pussel där varje bit är betydelsefull. Men inom content marketing är just innehållet kommunikationens sista bit, den viktiga del som får potential att blomma ut i fullfjädrat budskap.

Döm inte en bok efter omslaget. Den slitna gamla klyschan är sliten av en anledning: för att den oftast stämmer. Innehållet är det viktiga, men varför nöja sig med det ena eller andra? Du kan lyckas med både yta och innehåll! Bara du är noggrann och inte slarvar bort den oslipade contentklimp du sitter på.

Kommunikation genom text mår såklart inte dåligt av ett omslag eller en inramning som tilltalar och lockar till läsning. Men då måste du även leverera hela vägen och knyta ihop allting i sista stycket. Där engagemanget du skapat slutligen kan konvertera läsare till potentiella kunder eller klienter.

Bestäm syftet redan innan du skriver

En självklar start på kommunikationen är att lägga grunden, en bakgrundsfärg som målas med breda och tydliga penseldrag. Vad vill du säga? Syftet, tilltalet till målgruppen och ett Call To Action behöver klargöras. Ganska basic info, men icke desto mindre nödvändig.

Om en konstnär målar blad och löv på ett träd utan grenar dalar trovärdigheten snabbare än dollarn vid en börskrasch. Har du ett kärnfullt syfte och en begriplig grund klart redan innan du sätter dig vid tangentbordet är skutan istället halvvägs i hamn.

Bestäm detaljerna med eftertanke

Precis som nyckelorden inte bör överlasta texten får det expressiva inte heller ta över innehållet. Är du för ordglad och lider av adjektivsjukan så vips har du en högtravande text med en massa ord hämtade från ett synonymlexikon. Då drunknar budskapet. Om SEO och nyckelord är kommunikationens skelett så är innehållet det kött och blod som skänker liv och lockar mottagaren att fortsätta.

Din text ska både träffa mottagarens känslor och logik. Hen ska därefter agera, utifrån det du valt att presentera. Innehållet är en mjuk avvägning, där fakta och finess tar lika mycket plats i varsin vågskål utan att tippa över.

När glöden blir till guld!

Nyckelord, rubriker, meta description och länkar är på plats för att dra trafiken åt rätt håll (det vill säga ditt). Budskapet är en glöd som väntar på att slå ut i brand. Räds inte att tänka utanför den där ”lådan”. Annars kanske du dränker innehållet helt i en kvicksand av klassiska klyschor. Ja, vi har hört att gräset inte är grönare på andra sidan. Precis, alla vet att gammal är äldst (hur skulle det annars vara?). Det viktigaste är att du ger liv åt innehållet, får det att andas.

Ta fram det tunna sandpappret och putsa fram några vackra formuleringar. Här utsmyckar du texten så den får ditt innehåll att stå ut från mängden.

Ta ett steg tillbaka

Förutsatt att du har tid: ta ett steg tillbaka eller låt texten vila lite. Ni mår bra av en stund isär. Läs sedan igenom igen och försök se innehållet med jungfruögon, som en andra förstagång. Hur kan du krydda uttrycken, knorra eller tweaka till det ännu ett litet varv?

Det sista lagret fernissa du kan ägna texten ger både glans och djup, ett extra stiligt yttre som innehållet dessutom kan leva upp till. För när allt kommer till kritan vill varje skribent och redaktör att läsaren ska hänga med ända till sista meningen, till sista punkten.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.