creative content

Creative content – så lyckas du

Content marketing är inte en blixt från klar himmel. Content marketing tar tid och kräver långsiktighet. Detaljerade planer som bygger på datadrivna insikter och förståelse för datan är avgörande för att lyckas med den innehållsfokuserade marknadsföringen i de egna kanalerna. Men det är lätt att det egna innehållet blir slätstruket och inte engagerar mottagaren som önskat. Ett sätt att bryta mönstret och skapa starka indragare – hero content – är creative content.

Creative content handlar om att hitta de där idéerna och kreativa uttagen som överraskar mottagaren och triggar deras engagemang. Det handlar också om att våga – i flera steg. Våga testa idén och att våga lägga budget bakom den idén. Helt enkelt att våga bryta reglerna. Här är 5 steg för att trimma din setup för content marketing mot att bli mer kreativ.

1. Lär känna din publik

En rapport med en stor hög med data säger ingenting om det inte finns någon som kan tolka datan och visualisera action points utifrån insikterna.

2. Bryt mönstret

Om idén känns lite läskig. Ja, då är du på rätt väg.

3. Integrerade och skräddarsydda roller

Bygg ett team som spänner över flera discipliner. Sätt ihop den perfekta stormen av talanger.

4. Arbeta agilt

Ge teamet förutsättningarna att kunna arbeta agilt. Det måste finnas utrymme för att kunna vara spontan och kunna agera på dagsaktuella händelser.

5. Våga testa

Lägg 10 % av din content marketing-budget på idéer som aldrig har testats. Visst, risken är hög. Men samtidigt kan initiativ ge det där extra tillbaka.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.