Inom kommunikation och content marketing säger form och färg minst lika mycket som ord och meningar. Tillsammans skapar text och design en tydlighet som sänder ut rätt typ utvalda signaler till mottagaren. Just därför, för att synas tydligt i dagens digitala flöde, är en väl utarbetad grafisk profil viktigare än någonsin.
Färgernas betydelse i marknadsföring har vi avhandlat i ett tidigare blogginlägg. Den delen är en vital grundsten bland flera, som påverkar varumärkesbyggandet för varje företag. En genomtänkt grafisk profil skapar trovärdighet, igenkänning och utstrålar professionalitet. Samtliga viktiga att fånga in, eller hur?
Vad vill ni kommunicera med er grafiska profil? Till vilka målgrupper riktar ni er? Flera klassiska kommunikationsfrågor är viktiga att få svar på redan vid ritbordet, när du skissar på en ny grafisk profil – eller vill göra re-design på en redan befintlig. En grafisk profil ska beskriva hur ditt företag ser ut i kommunikationen utåt. Det gäller lika mycket om kunden ser er logga på ett reklamutrymme, hamnar på er webbplats för att läsa blogginlägg (som här, typ) eller scrollar igenom sitt insta-flöde. Det visuella mötet är ofta första kontakten, den som sätter sig i både korttids- och långtidsminnet. Därför är det viktigt att lägga krut på en grafisk profil.
Hur du lyckas exakt med en grafisk profil kan variera beroende på bransch, målgrupper och liknande parametrar. Du kommer alltid hitta nya detaljer att vidareutveckla på resan framåt. Vi har ändå lyckats koka ner den långa listan till några punkter som är extra viktiga att tänka på för en grafisk profil. Håll till godo!
Följ de fem byggstenarna
Yes, alla goda ting är fem – åtminstone för en grafisk profil. Bilder, färger, logotyp, typografi och grafiska element är byggstenarna som skapar storheten i din profil. Sätt tydliga riktlinjer för den grafiska profilens fem byggstenar och följ dem. Ikoner och symboler är lika viktiga som språket i bilderna och dynamiken i typografin. När samtliga delar i denna kvintett harmoniserar och bildar ett gemensamt uttryck, då är du en bra bit på vägen.
Igenkänningsfaktorn
Val av färger eller grafiska element är svåra att göra helt unika. Det är i kombinationen som magin växer fram. Och det är när kombinationen av förra punktens fem byggstenar smälter samman som du kan ge igenkänning hos kunder eller mottagare. Så hur skapas då denna viktiga igenkänning, mer exakt? Ja du, hade det funnits ett givet facit hade alla lyckats. Men ett tips är att lägga fokus på tydlighet i den grafiska profilen. En enkel och rak logga är lättare att komma ihåg och öppnar porten till framgång. Så just därför…
Krångla inte till det!
Det geniala ryms nästan alltid i det enkla. Krångla inte till saker och ting i onödan. På lång sikt tillkommer nya kollegor på ditt företag, med ett rakt och tydligt språk blir det enklare för dem att rekonstruera och fortsatt följa profilen för ert företag. Skapa tydliga mallar som varje AD snabbt kan ta till sig, det sparar tid för alla inblandade. Att göra något tydligt och enkelt exkluderar absolut inte att du inte kan skapa en genial grafisk profil. Snarare tvärtom. Och som sagt, en ren logga är lättare för mottagare att minnas än en krånglig dito. Hur många klassiska loggor känner du igen direkt när du ser dem? Och hur många av dessa är enkla och rena? Exakt. Alltså, keep it simple.
Bara fördelar
Om du tvivlar under arbetets gång finns ett bra mantra att ha med och återkomma till: det finns bara fördelar med en genomarbetad grafisk profil. Ditt företags identitet synliggörs. Din marknadsföring blir mer lönsam, eftersom den tilltalar fler potentiella kunder och ökar engagemang. För att inte tala om att din business ser mer seriös ut, när webbplats och sociala medier är sprunget ur en bra grafisk profil. Varje timme som läggs kommer återbetalas på lång sikt.
Fortsätt finslipa
”Internet är som mode, det blir aldrig färdigt” som Mark Zuckerberg lär ha sagt en gång. Du kommer att kontinuerligt behöva utveckla och omarbeta profilen: bland annat anpassning efter teknikens fortsatta evolution. Ingenting står still och överlever, särskilt inte inom lyckad kommunikation. Skissa på nya funderingar när tillfälle bjuds, så du har fräscha idéer att ta med till det där ritbordet och finslipa inför kommande storverk.
Givetvis finns det oändligt många större och mindre detaljer att tänka på. Inte för tunt typsnitt till er logga är ett exempel. Men följ punkterna ovan så tror vi att du kommer landa i något väldigt intressant. Vår egen webbplats byggdes enligt dessa principer, och se så snygg den är!
Skriv en kommentar