Black Friday är lite av startskottet för en period av kommunikation som fokuserar på siffror, erbjudande och rabatter. Men hur kan man ta tillfället i akt att kommunicera andra värden istället för att bidra till konsumtionshetsen och ändå nå ut?
AJ Produkter ville göra en kampanj som motpol till köphetsen på Black Friday. De ville istället tänka långsiktigt och fokusera på mjuka värden som medkänsla och omtanke, speciellt i en tid som denna.
Den pandemin vi befinner oss mitt i har ändrat de flestas arbetssituationer. Istället för att möta våra kollegor dagligen sitter många hemma på sin egen kammare. De spontana men ack så viktiga mötena i fikarummen, bollningarna över en kaffe eller de uppmuntrande orden får inte samma utrymme som förut och som de borde få. Många upplever situationen som ensam och har svårt att hitta energi och motivation. Pandemin har lagt sig som en blöt filt över det mesta i våra liv.
Det hedrar AJ Produkter att de låter den kommersiella agendan stå åt sidan här, och istället ger plats åt ett högre syfte, säger Johan Börjesson, Creative Director.
Så för att hjälpa till att sprida lite hopp och glädje tog vi fram ett koncept där AJ Produkter lånar ut sina kanaler för att skapa en plattform för alla som vill hylla sina kollegor. Kampanjen delades upp i två steg.
Steg ett i kampanjen var att samla in nomineringar. Förutom AJ Produkters egna kanaler fanns även helsidesannonser i dagspress till förfogande. Vi gick ut i AJ Produkters sociala medier, nyhetsbrev och på deras hemsida med uppmaningar att nominera en kollega som förtjänade lite extra uppmärksamhet. I annonserna publicerades några av de nomineringar vi fått in för att skapa uppmärksamhet och få fler att besöka AJ Produkters sociala medier för att nominera sina kollegor.
Upplägget gifter sig bra med AJ Produkters mission att få människor ”må bra på jobbet”. Det är ofta kopplat till en fysisk miljö med hjälp av produkter och tjänster, men här breddar vi betydelsen och metoden till att inkludera hur vi människor kan få våra kollegor att må bra på jobbet, oavsett var vår arbetsplats är just nu.
Steg två var att välja ut några av de nomineringar som kommit in för att publicera i AJ Produkters egna kanaler. Intresset för att nominera en kollega har varit stort och det har kommit in många nomineringar från många olika branscher. Kampanjen skulle gå i samband med Black Friday men i skrivande stund, dryga två veckor senare, lever den fortfarande kvar.
Kunden hade ju bokat upp media inför Black Friday och de bokningarna behöll vi, men använde utrymmet till att publicera riktiga hyllningar från kollegor istället. Det blev fint och starkt!
Syftet var att fokusera på mjuka värden som medkänsla och omtanke och skapa en känsla av glädje och hopp. Med tanke på den positiva responsen i kommentarerna så lyckades vi tillsammans med AJ Produkter med det uppdraget.
Skriv en kommentar