Funderar ni på att skaffa en ny webbplats med nytt utseende och innehåll? Har ni frågat er ”varför?” eller vad den ska bidra med för att stärka er verksamhet? Vi har sammanställt några frågeställningar som kan vara bra att fundera över innan den gamla sidan sopas under mattan.
1. Beskriv er verksamhet med en eller max två meningar
För att skapa en bra webbplats med ett tydligt budskap och innehåll är det viktigt att ta fram en mening som förklarar hela er verksamhet. Ju kortare desto bättre. Detta kan bli en effektiv mening som snabbt förklarar för besökarna vad ni gör – och som även påminner leverantören vad för slags sida de bygger.
Exempel: Vi är en contentbyrå som hjälper företag och organisationer med kommunikation och reklam.
2. Vad är målet med den nya webbplatsen?
Detta är kanske den mest väsentliga frågan ni bör ställa er. Ska webbplatsen fungera som en enklare presentationssida som förklarar för besökarna vad ni gör? Ska den ha fokus på Lead Generation och samla in nya kontakter? Eller ska sidan bidra med ökad försäljning med hjälp av en webbshop? Det kan finnas ett eller flera mål med en webbplats. Det är viktigt att ha tydliga mål för att underlätta processen för er och leverantören.
3. Hur ska folk hitta till sidan?
Ny webbplats i all ära, men det är också viktigt att folk hittar dit. Ska de hitta sidan via sökoptimering (SEO), marknadsföring i sociala medier eller ska ni använda er av en länkstrategi? Det finns en hel drös med olika tillvägagångssätt. Fundera ut vilka som kan passa er bäst.
4. Vad ska ni göra för att få besökarna att stanna på sidan?
Den generella besökstiden på en webbplats är 59 sekunder (Nielsen Norman Group). Hemligheten för att få folk att stanna längre är bra content som tilltalar mottagaren. Vilket innehåll och information vill just era besökare ha?
5. Vad vill ni att de ska göra på den nya webbplatsen?
Vill ni att besökarna ska läsa er blogg, komma i kontakt med er, prenumerera på ert nyhetsbrev, ladda ner dokument eller handla något? Vad ska webbplatsen bidra med? Skriv ner en prioriteringslista över de saker som är viktigast för er.
6. Hur ska ni få besökarna att komma tillbaka till sidan?
För att få besökare att komma tillbaka så är det viktigt att innehållet håller hög kvalitet och uppdateras kontinuerligt. Det kan också vara en bra idé att komma med speciella erbjudanden för att besökarna ska komma tillbaka. En webbplats som aldrig uppdateras eller förändras är inget recept för ett återbesök. Vad ska ni ha för innehåll på er nya sida för att få dem att komma tillbaka?
7. Hur ska ni samla in information och statistik?
Ska ni använda er av Google Analytics? Och hur ska ni använda er av informationen? Det är viktigt att förbättra sidan utifrån statistik. Försök lista ut vad som verkar fungera – och inte fungera för er. Om ni har använt er av Google Analytics tidigare, så är det ett ypperligt tillfälle att undersöka hur man kan få besökarna att snabbare hitta vad de letar efter.
8. Hur vill ni att sidan ska se ut?
Det är såklart bra om den nya webbplatsen följer den grafiska profilen, men det är också viktigt att man använder sig av webbanpassade typsnitt, som t.ex. Google Fonts. Vilka typsnitt känns som ett bra komplement till ert formspråk? Hur vill ni att huvudmenyn, webbplatsens struktur, bildspråk och grafiska element ska se ut?
Ju mer förberedd man är på dessa frågor inför en beställning av ny webbplats, desto bättre och snabbare blir slutresultatet.
Kontakta oss om du vill veta mer.
Skriv en kommentar