Syftesdriven kommunikation för nykunden Sängjätten

Vad händer när en contentbyrå ska göra en klassisk reklamkampanj? Ingenting.

Det pratas ofta om vad som är content marketing och vad som är reklam. Men i slutändan handlar det alltid om kommunikation med ett jobb att utföra, oavsett vad vi kallar det. Så därför höjer vi inte på ögonbrynen när vi blir tillfrågade att ta fram ett klassiskt reklamkoncept eller reklamkampanj. Tvärtom är det kul att få möjligheten att få applicera våra tankar om kommunikation i olika format och kanaler.

Tidigare i höst bjöd kedjan Sängjätten upp till pitch och det slutade med dans för vår del – glädjande nog! Sängjätten är en av landets största aktörer inom försäljning av sängar och tillbehör. Men vad de egentligen är experter på är just sömn, och det är betydligt intressantare än sängar och tillbehör. Varumärket har påbörjat en resa mot mer värde för målgruppen och för att kickstarta den resan ville Sängjätten göra en kampanj på just god sömn.

– Vi presenterade en idé som tar fasta på att det är så många som 7 av 10 svenskar som faktiskt har sömnproblem och kan sova betydligt bättre. Med hjälp av vardagssituationer ville vi väcka frågan om hur vi sover egentligen, och få målgruppen att reflektera över det, säger Johan Börjesson som är Creative Director på Glory Days.

Vårt uppdrag bestod i att ta fram ett filmkoncept som rullar på TV i detta nu och i sociala medier, men även en utomhuskampanj på samma tema.

– Det här är inget klassiskt contentuppdrag, men det är kul att kommunikation som engagerar och gör skillnad även går att applicera på klassiska reklamkampanjer. I slutändan är det ju kommunikation vi är experter på.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.